Is uw robotstofzuiger een wolf in schaapskleren?
Foto: REUTERS

Bepaalde modellen van de bekende Roomba-robotstofzuigers verzamelen niet alleen stof en kruimels, maar ook gegevens over uw huis. Een uitspraak van iRobot-ceo Colin Angle over een mogelijke verkoop van die data doet stof opwaaien. Maar hoeft u zich zorgen te maken?

Duurdere Roomba’s zijn uitgerust met technologie die tijdens het stofzuigen ook gegevens bewaart over de plaats waar ze zich bevinden en wat precies er in die kamer staat. Dat gebeurt onder andere met een klein cameraatje dat lageresolutiebeelden van zijn omgeving maakt, om de robotstofzuiger efficiënter te laten werken.

Tot daar geen vuiltje aan de lucht. Maar in een interview met Reuters zei iRobot-ceo Colin Angle dat de ‘verkoop van die data aan Amazon, Apple of Google in de komende jaren niet uitgesloten is’. Deze bedrijven zetten de laatste jaren flink in op slimme toepassingen voor de huiskamer en hebben veel geld veil hebben voor dergelijke gegevens over uw woning.

Vooral adverteerders likkebaarden bij het idee te kunnen zien welke spullen u (niet) in huis heeft, om u vervolgens zeer gericht reclame voor een nieuwe sofa of een boekenkast te kunnen sturen. Jamie Lee Williams van de digitale rechtenbeweging Electronic Frontier Foundation zegt in de New York Times dat de afmetingen en de inrichting van een woning adverteerders zou toelaten om onder andere het inkomen van de bewoners te schatten. Op termijn zouden zelfs de merken die een gezin gebruikt kunnen achterhaald worden, klinkt het.

Is uw robotstofzuiger een wolf in schaapskleren?
De iPhone-app van Roomba. Foto: iRobot

‘Niet zonder uw toestemming’

Maar zo’n vaart zal het niet meteen lopen. Na een storm van verontwaardiging op sociale media zag iRobot zich genoodzaakt om de uitspraak van zijn ceo wat beter te kaderen. ‘We nemen de privacy en de veiligheid van onze klanten zeer ernstig. We zullen altijd toestemming vragen om kaartgegevens te bewaren. Op dit moment houdt iRobot de gegevens enkel bij om de Roomba efficiënter te laten werken. In de toekomst kan deze informatie, mits uw goedkeuring, de apparaten in uw slimme woning beter laten werken’, staat te lezen in een mededeling.

Ook dat stelde niet iedereen gerust, waardoor het bedrijf nog explicieter moest benadrukken dat er ‘op dit moment geen plannen zijn om gegevens te verkopen. Er worden ook geen data verkocht aan derde partijen. En er zullen ook geen data gedeeld worden met derde partijen zonder de toestemming van gebruikers’.

Sceptici houden vol dat zo’n toestemming diep begraven kan zitten in een privacyovereenkomst die gebruikers moeten goedkeuren alvorens ze met een Roomba aan de slag kunnen. Maar ze voegen er meteen aan toe dat die problematiek toepasbaar is op zowat alle bedrijven die gebruikers een overeenkomst laten goedkeuren.

Het is dus niet zo dat de Roomba een spion is voor Google of Amazon. Het lijkt er vooral op dat de ceo van iRobot onhandig heeft gecommuniceerd over de toekomstplannen van zijn bedrijf. Maar zeker is dat dergelijke privacydiscussies door de toenemende populariteit van slimme apparaten en het Internet of Things de komende tijd alleen maar vaker zullen opduiken.