Kartelschandaal haalt autobouwers onderuit
Foto: EPA
De Duitse autobouwers hebben in luttele dagen ruim 10 miljard euro aan beurswaarde verloren door het dreigende kartelschandaal.

In Duitsland groeit de onrust over het kartelonderzoek naar de vijf grote autoconstructeurs Volkswagen, Daimler, Audi, BMW en Porsche. Voor de tweede opeenvolgende dag leden de aandelen van die bedrijven forse verliezen op de beurs. Op Audi na gingen de constructeurs er elk ongeveer 5 procent op achteruit. Dat leidde tot een gezamenlijke waardevernietiging van ongeveer 10,8 miljard euro. En dat terwijl de Duitse autobouwers dit jaar al behoorlijk zwak hebben gepresteerd op de beurs.  

Ook de maatschappelijke onrust groeit. Politici en vakbondsvertegenwoordigers roepen op tot volledige openheid. Bij Volks­wagen vindt morgen crisisberaad plaats. De raad van toezicht komt dan in uitzonderlijke zitting bijeen. 

Alles lijkt erop te wijzen dat de bedrijven na het schandaal met de sjoemelsoftware opnieuw in het geheim hebben geprobeerd de ­regels te ontwijken. Toch is het nog onduidelijk wat Volkswagen en co. precies wordt aangewreven. De kartelautoriteiten – zowel de Duitse als de Europese – zijn bezig met een onderzoek, maar of er daadwerkelijk regels zijn overtreden, staat niet vast. BMW en de sectororganisatie VDA ontkennen dat, de andere bedrijven houden zich op de vlakte. Volkswagen en Daimler zouden in briefwisseling wel al hebben aangegeven dat ze mogelijk over de schreef zijn gegaan, meldde Der Spiegel. Dit mogelijk met het oog op een mildere boete. 

Paradepaardje
Het onderzoek richt zich op afspraken die gemaakt zijn binnen comités van de VDA. Daarin overleggen de autobouwers over zaken die hen gezamenlijk aangaan, maar het is verboden om afspraken te maken die de concurrentie fnuiken. De zaak leidt in Duitsland tot veel onrust. De autosector is immers het paradepaardje van de ­exportgerichte industrie waarop Berlijn zijn economische successen heeft gebouwd. Onder meer de vakbonden roerden zich gisteren. Een woordvoerder van de ­ondernemingsraad bij Daimler, het bedrijf achter Mercedes-Benz, zei dat de werknemers ‘geschokt en boos’ zijn. 

Bij Volks­wagen heeft de zaak ook een politieke dimensie. De deelstaat Nedersaksen bezit 20 procent van het bedrijf en de SPD-minister-president van de deelstaat, Stephan Weil, heeft uit hoofde van zijn functie zitting in de raad van toezicht. Onder meer de Groenen riepen gisteren al op tot maatregelen. Ze willen dat bondskanselier Angela Merkel de zaak zelf in handen neemt, maar zij is op vakantie in Italië.