Air France start met goedkopere ‘Joon’
Foto: AFP

Het goedkopere dochterbedrijf waar Air France aan werkt, zal vanaf dit najaar onder de naam ‘Joon’ vliegen. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij donderdag bekendgemaakt. Met het project, dat tot nu toe de werknaam ‘Boost’ had, wil Air France na jaren van stagnatie weer aanknopen met groei.

Air France bevestigde dat de eerste middellangeafstandsvluchten al vanaf de herfst uitgevoerd kunnen worden. In september zal er meer duidelijkheid komen over het aanbod en over de tarieven. Vanaf de zomer van 2018 zouden ook langeafstandsvluchten mogelijk moeten zijn.

Met de goedkopere vluchten wil Air France de strijd aan gaan met lagekostmaatschappijen en concurrenten uit het Midden-Oosten. Jean-Marc Janaillac, de topman van Air France, benadrukte bij de voorstelling wel dat ‘Joon’ zelf geen lagekostenmaatschappij wordt. ‘Het gaat om een aangepast aanbod, waarvan de kwaliteitsstandaarden trouw blijven aan die van Air France’, zo klinkt het. De directie zegt zich vooral te richten op actieve jongeren ‘wier levensstijl draait om digitale technologie’.

Piloten van Air France zullen vrijwillig voor ‘Joon’ kunnen vliegen tegen dezelfde arbeids- en loonvoorwaarden. De stewards en stewardessen zullen daarentegen extern worden aangeworven en aan een goedkopere kostprijs dan hun collega’s bij Air France zelf.

De oprichting van de lagekostendochter werd eerder deze week nog goedgekeurd door de grootste pilotenvakbond bij Air France. Die goedkeuring was noodzakelijk voor de uitvoering van het project.