De 4 beste films van de week
Summer 1993 Foto: rr
Meer kunnen films niet verschillen: het grootse schouwspel van ‘Dunkirk’ versus het fragiele drama over een pleegdochter in ‘Summer 1993’. De beste films nu in de cinema, uitgekozen door onze filmrecensent Jeroen Struys.
1

Dunkirk

Te land, ter zee en in de lucht.


Er zijn best wel wat films over de absurde fysieke en mentale verwoesting van oorlog. Om er maar enkele te noemen: ‘Apocalypse now’, ‘The deer hunter’, ‘Saving private Ryan’, ‘The bridge over the river Kwai’, ‘De loteling’. Maar zelden kwam de paniek van de jonge jongens zo goed in beeld als in ‘Dunkirk’ van Christopher Nolan (‘Memento’, ‘Inception’). En zo mooi in beeld: dit is een film die alleen tot zijn recht komt op het grootst mogelijke scherm.

naar de recensie >
naar het interview met Christopher Nolan >

2

Howards end

Kostuumdrama met klasse.


Was het vroeger allemaal beter? Natuurlijk niet. Maar je had toen wel nog verbluffende kostuumdrama’s die hun publiek voor volwassenen aanzagen en een zinnenstrelende schoonheid op het scherm toverden. De digitale restauratie van ‘Howards end’ uit 1992 is een lust voor het oog en het (her)ontdekken waard.

naar de recensie >

3

L’amant double

Erotische tweelingenthriller.


De regisseur van ‘Swimming pool’ slaat weer toe: François Ozon plaagt, prikkelt en stoeit met een film over een vrouw die verliefd wordt op haar psychiater, om vervolgens te vallen voor haar psychoanalyticus. Je kan het haar niet eens kwalijk nemen: ze lijken dan ook als twee druppels water op elkaar – twee rollen voor Jérémie Renier om duimen en vingers en wat nog meer bij af te likken.

naar de recensie >
een interview met regisseur François Ozon >

4

Summer 1993

Een nieuw gezin, een nieuw begin.


Deze Spaanse debuutfilm vertelt met veel gevoel en zonder vals sentiment over een weesmeisje dat wordt geadopteerd. Recensent Ruben Aerts was onder de indruk: ‘ “Summer 1993” is naturalistisch en sober, maar net door die aanpak des te aangrijpender.’

naar de recensie >