De 6 beste films van de week
Foto: rr
Met ‘Howards end’ landt een gouwe ouwe in onze cinema’s, maar ook de andere films zijn niet zonder nostalgie: ‘Ce qui nous lie’ keert terug naar de traditie; ‘It comes at night’ naar de boshut. De beste films nu in de cinema, uitgekozen door onze filmrecensent Jeroen Struys.
1

Howards end

Kostuumdrama met klasse.


Was het vroeger allemaal beter? Natuurlijk niet. Maar je had toen wel nog verbluffende kostuumdrama’s die hun publiek voor volwassenen aanzagen en een zinnenstrelende schoonheid op het scherm toverden. De digitale restauratie van ‘Howards end’ uit 1992 is een lust voor het oog en het (her)ontdekken waard.

naar de recensie >

2

Bram Fischer

Blanke tegen Apartheid.


Wie Nelson Mandela is, moeten we u niet vragen, maar wie was Bram Fischer? Hij was, onder meer, de advocaat die Nelson Mandela verdedigde op het beruchte Rivoniaproces, waarna Mandela 27 jaar kon gaan brommen op Robbeneiland. Recensent Orlando Verde zag ‘niet alleen een correct historisch drama’: ‘het is ook een relevante denkoefening over verzet’.

naar de recensie >

3

L’amant double

Erotische tweelingenthriller.


De regisseur van ‘Swimming pool’ slaat weer toe: François Ozon plaagt, prikkelt en stoeit met een film over een vrouw die verliefd wordt op haar psychiater, om vervolgens te vallen voor haar psychoanalyticus. Je kan het haar niet eens kwalijk nemen: ze lijken dan ook als twee druppels water op elkaar – twee rollen voor Jérémie Renier om duimen en vingers en wat nog meer bij af te likken.

naar de recensie >
een interview met regisseur François Ozon >

4

Get out

De horror van racisme.


Een zwarte jongen gaat op bezoek bij zijn blanke schoonouders. De deur naar de kelder blijft dicht: ‘Daar zit zwarte schimmel.’ Met een goed gevoel voor humor legt ‘Get out’ de gruwel bloot van alledaags racisme en de scheve verhoudingen die erachter schuilgaan. De gewelddadige gevolgen daarvan zijn dan weer iets minder alledaags. Deze slimme film entertaint én zet je aan het denken. Een van de beste Amerikaanse films sinds lang.

naar de recensie >

5

Ce qui nous lie

Ode aan de wijn.


Vijftien jaar geleden richtte Cédric Klapisch een monument op voor de Erasmusgeneratie met ‘L’auberge espagnole’. Nu toont hij hoe een nieuwe generatie terugkeert naar de traditie en de eigen streek met ‘Ce qui nous lie’. Recensent Orlando Verde zag hoe ‘Klapisch fungeert als verslaggever van zijn zeitgeist’.

naar de recensie >

6

It comes at night

Zwaar geschut in de boshut.


Kun je je afsluiten van de boze buitenwereld? Na de kannibalisten van ‘Grave’ en de racisten van ‘Get out’ is ‘It comes at night’ nu al de derde uitstekende horrorfilm op korte tijd die onze hedendaagse angsten en neuroses ventileert. Wat die drie films nog gemeen hebben, is topkwaliteit, van het camerawerk tot de acteurs. Horror beleeft een hausse.

naar de recensie >