Genvertising verovert Cannes
Forbes pakte uit met 'Billie' Gates en 'Marcia' Zuckerberg Foto: rr
Op het reclamefestival in Cannes, dat nog tot zaterdag loopt, worden campagnes die stereotiepe denkbeelden over vrouwen bijsturen overladen met prijzen. “Gender advertising” is duidelijk hot en de tijd dat zulke campagnes het monopolie waren van organisaties die zich inzetten voor vrouwenrechten ligt al een tijdje achter ons.

Vandaag trekken merken mee ten strijde, en er zitten er enkele opmerkelijke bij:

  • Het zakenblad Forbes laat cijfers spreken en maakt een alternatieve  versie van zijn beroemde lijst van rijkste personen ter wereld. Dit resulteert in een een bekroonde printcampagne, met hoofdrollen voor 'Billie' Gates en 'Marcia' Zuckerberg.
  • Automerk Audi pleit ervoor dat iedereen op een gelijkwaardige manier van vooruitgang kan genieten. De film werd tijdens de superbowl uitgezonden, het peperdure Amerikaanse media-event van het jaar. “Daughter”: 

  • Bierbrouwer Heineken laat mannen stil staan bij het feit dat vrouwen evenveel van voetbal kunnen genieten en doorbreekt een cliché.

  • Beeldbank Getty Images wil ook het beeld van vrouwen bijstellen door voor elk stereotiep mannelijk cliché, duizend alternatieve beelden voor identiek hetzelfde onderwerp, maar dan met vrouwen.
  • State Street wil meer vrouwen vertegenwoordigd zien in de besturen van bedrijven en plaatst een standbeeld van een dapper meisje pal voor het beeld van de stier in Wall Street: