Net-a-Porter maakt het minder bont
Nerts Foto: Fred Debrock

Een aantal online luxeboetieks, waaronder Net-a-Porter, stoppen met de verkoop van bont. Die beslissing komt er nadat moederbedrijf Yoox een duurzaamheidsbeleid heeft ingevoerd.

De Yoox Net-a-Porter Group (YNAP), het bedrijf dat webshops Net-a-Porter, Mr Porter, Yoox en The Outnet onder zijn hoede heeft, stopt per direct met de verkoop van bont. De luxewebshops, die kleding en accessoires van topontwerpers verkopen, willen meer milieubewuste en diervriendelijke keuzes maken en voerden daarom een duurzaamheidsbeleid in.

Door zich aan te sluiten bij het ‘Fur Free Retailer Program’, een organisatie die mens en dier wil beschermen, wil het bedrijf ook andere merken aanzetten in hun voetsporen te treden. ‘We hebben een sterk gevoel van verantwoordelijkheid en we erkennen hoe belangrijk het is om aan de maatschappij bij te dragen op een postieve manier. Met verschillende initiatieven, samenwerkingen en innovaties willen we een katalysator zijn voor verandering in de industrie’, aldus Yoox' hoofd van duurzaamheid Matteo James Moroni.

Yoox is niet het eerste bedrijf dat stopt met de verkoop van bont: Armani kondigde vorig jaar nog hetzelfde aan, en Stella McCartney ging deze lente nog een stap verder met een collectie waarop opschriften als ‘no leather and no fur’ prijkten.