Ferrero krijgt gelijk in zaak tegen Delhaize over choco
Foto: Photo News

Het hof van beroep van Brussel heeft vrijdag chocoladeproducent Ferrero gelijk gegeven in een zaak tegen de supermarktketen Delhaize over chocolade smeerpasta zonder palmolie.

De groep Ferrero was van mening dat de reclamecampagne van Delhaize voor die chocopasta leugenachtig en misleidend was en zijn eigen huismerk, Nutella, benadeelde. De negende kamer van het hof van beroep van Brussel beveelt nu een stopzetting van de campagne, op straffe van 25.000 euro per inbreuk.

Eind 2015 had de handelsrechtbank van Brussel Delhaize over de hele lijn in het gelijk gesteld, maar Ferrero ging in beroep. Volgens de chocoladefabrikant Ferrero heeft Delhaize leugenachtige uitspraken gedaan over de gevolgen voor het milieu en over de voedingswaarde van chocopasta en dat naar aanleiding van zijn eigen huismerk van choco Delhaize die zonder palmolie wordt gemaakt. De Nutella-pasta van Ferrero bevat wel palmolie.

Ferrero meent dat de campagne van Delhaize schade heeft toegebracht aan zijn huismerk Nutella. Vooral de stelling van Delhaize dat chocopasta zonder palmolie 'beter is voor de planeet' werd als leugenachtig ervaren door Ferrero.

Het hof meent dat Delhaize illegale uitspraken heeft gedaan over het milieu en de gezondheid, aangezien ze niet verifieerbaar zijn en dus niet objectief.