Op zoek naar een nieuwe job? Spontaan solliciteren levert beste resultaat
Meerdere kanalen gebruiken in de zoektocht naar een job, werkt het best.

Uit een analyse van Randstad blijkt dat geen enkel kanaal zo succesvol is bij het vinden van een nieuwe job als de spontane sollicitatie. ‘Maar in het wilde weg je cv rondsturen, heeft ook geen zin’.

Spontane sollicitaties hebben een slaagpercentage van 18 procent, zo blijkt uit een ondervraging van hr-dienstverlener Randstad. Daarmee klopt deze manier om een nieuwe baan te zoeken, alle andere. Wie zich wendt tot een officiële instantie zoals de VDAB in Vlaanderen of Actiris in Brussel, slaagt in 15 procent van de gevallen. Eigen netwerken halen een score van 14 procent, en uitzendkantoren 13 procent. Digitale kanalen komen uit op 11 procent, headhunters op 6 procent en advertenties in de krant leveren in 5 procent van de gevallen iets op.

‘We vermoeden dat die spontane sollicitaties vaak digitaal gebeuren’, legt Jan Denys van Randstad uit. ‘Mensen sturen hun cv per mail op naar bedrijven waarvan ze denken dat ze er kans maken op een baan. Onze indruk is dat werkzoekenden goed hun huiswerk maken, en doelgericht te werk gaan. In het wilde weg je cv rondsturen naar een groot aantal bedrijven is geen goed idee. Daartoe willen we de mensen zeker niet aansporen’.

De gegevens komen uit een ondervraging van 11.000 respondenten, in het kader van de jaarlijkse employer brand-studie. Een andere belangrijke conclusie was dat digitale recruteringskanalen nog lang geen dominante rol spelen op de arbeidsmarkt. Zo’n 42 procent van de respondenten maakt er gebruik van, waarmee ze qua populariteit op de derde plaats komen, na bemiddelaars als VDAB of Actiris, en spontane sollicitaties. ‘Digitale kanalen zijn niet iets waar vooral jongeren mee bezig zijn’, zegt Denys. ‘Integendeel, de populariteit ervan stijgt met de leeftijd’. Digitale kanalen worden overigens ook gebruikt door traditionele spelers als de VDAB en Randstad.

Andere recruteringskanalen, zoals uitzendkantoren, advertenties en een kennissennetwerk zijn minder populair. Denys: ‘Het is duidelijk dat er meerdere wegen naar Rome lopen. Als je op zoek bent naar werk, is het verstandig om je inspanningen te spreiden over meerdere kanalen’.