Radio 2 blijft grootste radiozender van Vlaanderen
Foto: VUM

Radio 2, van de Vlaamse Radio en Televisie (VRT), blijft de grootste zender van Vlaanderen. Dat blijkt woensdag uit de nieuwste CIM-cijfers. Ook Klara en Nostalgie gaan er lichtjes op vooruit in vergelijking met de eerste golf in 2016. Studio Brussel tekent voor het grootste verlies van luisteraars.

Het Centrum voor Informatie voor de Media (CIM) berekende het luisterbereik tussen 7 januari en 15 april van dit jaar. Radio 2 kon in die periode rekenen op een marktaandeel (in de doelgroep vanaf 12 jaar) van 31,3 procent. Daarmee doet de 'familiezender' iets beter dan het jaar voordien (29,8 procent).

'Bij Radio 2 zijn we echt geïnteresseerd in mensen van bij ons', zegt Jan Knudde, nethoofd Radio 2, in een persbericht. 'Het doet deugd dat deze mooie cijfers bevestigen dat we dicht bij onze luisteraars staan.'

Studio Brussel blijft met 12,4 procent marktaandeel de op een na grootste Vlaamse radiozender. Al kon het in het begin van het jaar op iets minder luisteraars rekenen dan in dezelfde periode van 2016 (14,1 procent). 'Studio Brussel zat heel lang in een stijgende lijn en had bij de vorige meting een recordmarktaandeel', zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. 'Dat er nu dus een lichte knik komt, is niet onverwacht.'

De Medialaan-zender Qmusic staat als derde in het lijstje, al daalde ook hier het marktaandeel, van 11,7 tot 11,1 procent. MNM (van 9,8 tot 9,7 procent) en JOE (vrijwel stabiel op 8,4 procent) sluiten de top vijf af. Medialaan merkt op dat Qmusic en Joe in de commercieel belangrijke doelgroep 18-54 'samen stabiel blijven met 28,5 procent marktaandeel'. Wat bereik betreft is Qmusic de op een na grootste zender met 760.000 dagelijkse luisteraars.

Radio 1 ziet zijn marktaandeel tijdens de eerste golf van 2017 verder dalen (van 8,2 tot 8,1 procent). Nostalgie krikte het marktaandeel dan weer op (van 5,7 tot 6,1 procent). Algemeen directeur Dirk Guldemont is tevreden dat het aantal luisteraars per week een recordhoogte van 851.310 bereikt. 'De Nostalgie1000 is door de jaren heen uitgegroeid tot een vaste afspraak in het voorjaar, die de muzikale sterkte van Nostalgie in de verf zet.'

Tot slot stemden er begin dit jaar iets meer luisteraars af op Klara (van 2,2 naar 2,7 procent). 'Luisteraars blijven ons aanbod van klassieke muziek, jazz en cultuur duidelijk waarderen', besluit Chantal Pattyn, nethoofd van Klara.