Uitvaart in tien jaar tijd een derde duurder: 'Ligt aan belastingen'
Foto: getty images/istockphoto

De uitvaartsector bevestigt dat de prijzen voor begrafenissen de afgelopen tien jaar zijn gestegen, maar schuift de belastingverhogingen door de overheid naar voren als belangrijkste oorzaak. Minister Kris Peeters vroeg duidelijkheid aan de uitvaartsector.

Twee derde van de begrafenisondernemingen is niet in orde met de regelgeving. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Economische Inspectie vorig jaar uitvoerde bij iets meer dan tweehonderd begrafenisondernemingen. De controles kwamen er na steeds meer signalen over de hoge prijzen voor begrafenissen. De voorbije tien jaar is de prijs voor een begrafenis met 34,7 procent gestegen. Dat is veel meer dan de inflatie.

‘Een begrafenis kost voor nabestaanden op zich al veel geld’, zei minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Hij eist van de sector een verklaring voor die prijsstijging en heeft de vertegenwoordigers in een brief opgeroepen om zo snel mogelijk een afspraak te maken op zijn kabinet.

Volgens Uitvaartunie Vlaanderen valt een groot deel van de prijsstijgingen te verklaren door de belastingverhogingen door de verschillende overheden. 'Alleen al de verhoogde tarieven voor concessies, de inkomtaksen voor de gemeenten en de taksen voor energie en milieu zijn al ruim voldoende om de prijsstijgingen te verklaren', luidt het in een mededeling. De Unie merkt op dat de consument ook veeleisender is geworden. 'En al die wensen op maat betekenen ook een extra kost.'

Transparantie

Peeters wil van de begrafenisondernemers ook een verklaring voor de vastgestelde inbreuken. De meeste (57 procent van alle gecontroleerde winkels) gaan over de prijsaanduiding. Zo moet de prijs zichtbaar zijn van buiten de winkel. ‘Ik begrijp dat een tarieflijst aan het uitstalraam niet de eerste zorg is van iemand die langsgaat bij een begrafenisondernemer’, zegt Peeters. ‘Maar het is wel belangrijk dat nabestaanden een duidelijk zicht krijgen op de kosten en diensten.’

In een aantal gevallen stond zelfs geen te betalen saldo op de bestelbon. ‘Dat kan natuurlijk niet’, zegt Peeters. De minister voegt eraan toe dat nabestaanden op het moment waarop de begrafenis moet worden geregeld, vaak niet de energie hebben om de tarieven zeer aandachtig uit te pluizen. ‘Daarom is het belangrijk dat die prijzen transparant zijn.’

De uitvaartsector zegt zelf voorstander te zijn van transparantie in de kosten voor de dienstverlening. 'De facturen van begrafenisondernemers worden namelijk in de praktijk niet betaald als de bestelbonnen niet correct zijn. Indien de ondernemers hun echte aantal gepresteerde uren zouden aanrekenen aan de nabestaanden, dan zou de prijs voor een uitvaart namelijk maal vier zijn', luidt het.