Hoe moet ik mijn bankzaken regelen als ik niet online kan bankieren?
De trend naar meer online bankieren is onafwendbaar. Welke oplossingen zijn er voor gepensioneerden die niets afweten van die moderne technologie?
Ik woon al 20 jaar in Canada maar heb nog steeds de Belgische nationaliteit. Al 50 jaar heb ik mijn bankrekening bij BNP Paribas Fortis, vroeger Generale Bank. Daar wordt ook mijn pensioen iedere maand op mijn rekening gestort. Al 20 jaar kan ik per fax opdracht geven om het bedrag over te schrijven naar mijn bankrekening in Canada maar nu moet ik die overschrijvingen plots online zelf uitvoeren. Ik ben 89 jaar en weet niets af van al die moderne technologie. Geen beste ervaring en zeker niet klantvriendelijk. Wat kan ik doen?
B.A.W.

U bent niet de enige die het moeilijk heeft met online bankieren. Uit een onderzoek dat dit voorjaar door een andere grote bank werd uitgevoerd bij senioren blijkt dat 81 % van de 55-plussers geen interesse heeft in online bankieren. 47 % bezit zelfs geen enkel apparaat dat hiervoor geschikt is (computer, tablet of smartphone).

Desondanks valt niet te ontkomen aan de trend van online bankieren. ‘Manuele’ transacties die uitgevoerd moeten worden door een bankbediende zullen gaandeweg nog duurder getarifeerd worden door de banken. En zoals u heeft kunnen merken, worden ‘speciale verzoeken’, zoals overschrijvingen via fax, steeds vaker gewoonweg geweigerd.

Wenst u de overschrijvingen van uw pensioen van uw Belgische naar uw Canadese rekening niet online uit te voeren, dan zijn er nog wel enkele andere oplossingen mogelijk. Ten eerste kunt u aan de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) vragen om uw pensioen rechtstreeks naar uw rekening in Canada te sturen. Dan kan via cheque of overschrijving. De omweg via uw rekening bij BNP Paribas Fortis kan dan vermeden worden. U moet de Federale Pensioendienst (FDP) hier twee maanden van tevoren over inlichten. Vanuit het buitenland kunt u de FDP bellen op het betalend nummer +32 78 15 1765. Online kunt u de dienst ook bereiken via het contactformulier op de website www.onprvp.fgov.be.

Een tweede mogelijkheid is om een vaste overschrijvingsopdracht te geven aan BNP Paribas Fortis, waarbij u vraagt om uw pensioenbedrag maandelijks op dezeflde datum over te schrijven naar uw Canadese rekening. Dit moet gebeuren via het bankkantoor –daar kunt u bijvoorbeeld uw dochter voor inschakelen - of via het callcenter (+322 762 60 00).

Heeft u een geldvraag? Mail ze naar geldvragen@standaard.be