Iedereen razend op De Lijn in Antwerpen
Foto: WAS

De oppositie én het stadsbestuur in Antwerpen zijn niet te spreken over de beslissing van De Lijn om de zomerregeling vervroegd in te voeren.

Op 5 juni gaan de Antwerpse Leien voor anderhalf jaar dicht ter hoogte van het Operaplein. Doorgaand verkeer van het noorden naar het zuiden van de stad zal niet langer mogelijk zijn. Om een verkeersinfarct te vermijden, zou naar schatting dertig procent van alle auto’s uit de spits moeten verdwijnen.

Maar één dag later schakelen de trams van De Lijn in Antwerpen over op zomer-dienstverlening. Er rijdt dan tijdens de spitsuren om de tien minuten een tramp in plaats van om de acht minuten. Hoewel het busbedrijf zegt dat de reizigers weinig zullen merken van de lagere frequentie omdat juni sowieso al een kalme maand is, reageren zowel het stadsbestuur als de oppositie boos.

‘Dienstverlening afbouwen is waanzin’

'Deze maatregel is onaanvaardbaar in een periode waarin Antwerpen quasi onbereikbaar wordt met de auto', zeigt Tom Meeuws, Antwerps voorzitter van oppositiepartij sp.a. 'De dienstverlening nu afbouwen is waanzin. Er zouden net veel meer trams moeten worden ingezet, niet minder. Het is de zoveelste maal dat duidelijk wordt dat stad en Vlaamse regering behalve een grootse marketingcampagne geen enkele maatregel genomen hebben om het verkeer in Antwerpen vlot te laten verlopen tijdens de werken.’

‘Kennis moet zijn verantwoordelijkheid nemen’

'Hoe kan je nu van mensen verwachten dat ze overstappen op het openbaar vervoer als je tegelijkertijd het aanbod terugschroeft? Dat is toch compleet absurd?' Zo reageert Groen-fractieleider Wouter Van Besien.

Van Besien roept schepen van Mobiliteit Kennis op om zijn verantwoordelijkheid te nemen. 'Hoe kan het dat schepen Kennis zelfs niet op de hoogte is van de vervroegde vakantieregeling van De Lijn?', vraagt Van Besien zich af. 'Kennis haalt zelfs uit naar De Lijn. Maar, heeft N-VA dan niet op alle niveaus alle touwtjes in handen wat betreft openbaar vervoer en mobiliteit? Het is wel erg zwak om de verantwoordelijkheid nu af te schuiven. Antwerpen is echt niet gebaat bij dit soort knoeiwerk.'

‘Wie gelooft die mensen nog?’

Ook oppositiepartij PVDA haalt uit naar Kennis. 'Onverantwoord en onaanvaardbaar op een moment dat de verkeerschaos heerst', stelt PVDA-fractieleider Peter Mertens: 'Wie gelooft die mensen nog? De N-VA zit overal mee aan de knoppen, maar kan er niets aan doen. Dit zijn woorden van stilstaande politici in een stilstaande stad. De PVDA eist de intrekking van dit plan. Er moeten echte investeringen in openbaar vervoer komen.'

PVDA merkt op dat N-VA-er Mark Descheemaecker voorzitter van de Raad van Bestuur is van De Lijn en dat partijgenoot Ben Weyts Vlaams minister is van Mobiliteit.

‘Antwerpen stevent af op verkeersinfarct’

Ook belangenorganisatie TreinTramBus is niet te spreken over de beslissing. ‘Deze ingreep is onmogelijk te verdedigen’, zegt Dirk Wiesé, die voor Treintrambus het Antwerpse openbaar vervoer op de voet volgt. ‘Hoe kan je van mensen verlangen dat ze hun auto thuis laten en tegelijkertijd de wachttijden op de perrons verlengen? Het stadsbestuur is compleet onvoorbereid op wat de stad te wachten staat. Antwerpen stevent af op een verkeersinfarct, daar bestaat geen twijfel over.’

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) hoopt dat de beslissing wordt teruggedraaid. 'Ik ben hier niet gelukkig mee. Als we straks de Leien onderbreken voor de knip, moet iedereen inspanningen leveren om Antwerpen bereikbaar te houden. Het afbouwen van de dienstverlening is geen goed idee.'