Netflix mist debuut in Cannes
Van links naar rechts: Bong Joon-ho, Tilda Swinton, Ahn Seo-hyun en Jake Gyllenhaal. Foto: AFP

De vertoning van de eerste Netflixfilm ooit in Cannes liep niet van een leien dakje. Maar ook aan de film zelf schort een en ander.

Vanmorgen vulde de zaal met journalisten voor de eerste Netflixfilm ooit op het prestigieuze filmfestival: ‘Okja’ van de Zuid-Koreaan Bong Joon-Ho, met Tilda Swinton en Jake Gyllenhaal. Dat op zich was al controversieel: met name de Franse filmindustrie is niet opgezet met deze spelbreker. U kunt raden hoe luid het hoongelach was toen bleek dat de film slecht werd geprojecteerd: het bovenste kwart van het beeld belandde boven het scherm en was dus niet zichtbaar. Het aanwezige publiek joelde en applaudisseerde in de hoop om technici er attent op te maken, maar het duurde twintig minuten eer de film eindelijk correct opnieuw kon beginnen.

Was dit de verdiende loon voor een producent die geen moer geeft om cinema’s? Het festival staat op stelten, in Cannes is niet veel nodig voor een schandaal.

 

 

 

Half geslaagd beestje

Erger is dat de Netflixfilm maar een half geslaagd beestje is. Swinton speelt de ceo van een Amerikaanse multinational in varkensvlees. In hun labo is een nieuw ras ontwikkeld: megavarkens. Een Koreaans meisje heeft zich ontfermd over zo’n gigantisch beest, maar wanneer dat wordt ontvoerd naar het slachthuis in Amerika, moet ze haar geliefde zwijn achtervolgen.

De regisseur van de schitterende monsterfilm ‘The host’ en van ‘Snowpiercer’ brengt hier een satire op de vleesindustrie en schiet meerdere keren raak. Maar zijn humor is even gigantisch overtrokken als zijn varkens. Swinton en Gyllenhaal - die een tv-ster speelt - staan te over-acten als de eerste de beste acteur uit F.C. De Kampioenen, waar de Zuid-Koreaan ook de onwaarschijnlijke plotwendingen haalde.

Herkansing

Deze film had kunnen werken als een B-film voor middernachtvertoningen, als het allemaal niet zo kinderachtig was. ‘Okja’ geeft zo verder munitie aan al wie toch al vond dat een Netflixfilm geen plaats heeft in de competitie in Cannes. Onder hen bevindt zich ook juryvoorzitter Pedro Almodovar.

De strijd is voor Netflix nog lang niet gestreden: er is zelfs nog geen veldslag gewonnen. Zondag krijgt het een herkansing met ‘The Meyerowitz stories’. Hopelijk is de projectionist dan wel wakker.