De 4 beste films van de week
Marion Cotillard in Les fantômes d’Ismaël Foto: rr
Gemma Arterton wordt ingezet in de oorlogsinspanning (‘Their finest’), terwijl Marion Cotillard komt spoken in ‘Les fantômes d’Ismaël’. De beste films nu in de cinema, uitgekozen door onze filmrecensent Jeroen Struys.
1

Their finest

Scenariste in tijden van oorlogspropaganda.


Terwijl de Tweede Wereldoorlog woedt, schrijft de Welshe schrijfster Diana Morgan filmscenario’s en theaterstukken. Gemma Arterton zet haar neer in een elegante spagaat tussen romantische komedie en oorlogsdrama. Recensent Orlando Verde was vol lof over de ‘mooi gefotografeerde, gesofisticeerde humor met een redelijke dosis drama’.

naar de recensie >

2

I am not your negro

Opruiende documentaire over racisme in Amerika.


Wie was James Baldwin? Schrijver, homo, zwarte, activist. In al die hoedanigheden was hij vanaf de jaren 50 een luide, maar altijd eloquente stem in de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Regisseur Raoul Peck leent zijn heldere gedachten en scherpe woorden voor een bezielde, poëtische film over ras in Amerika, van vroeger tot nu.

naar de recensie >
een interview met regisseur Raoul Peck >

3

Get out

De horror van racisme.


Een zwarte jongen gaat op bezoek bij zijn blanke schoonouders. De deur naar de kelder blijft dicht: ‘Daar zit zwarte schimmel.’ Met een goed gevoel voor humor legt ‘Get out’ de gruwel bloot van alledaags racisme en de scheve verhoudingen die erachter schuilgaan. De gewelddadige gevolgen daarvan zijn dan weer iets minder alledaags. Deze slimme film entertaint én zet je aan het denken. Een van de beste Amerikaanse films sinds lang.

naar de recensie >

4

Les fantômes d’Ismaël

Het spook Marion Cotillard.


Bedenkt een schrijver zijn verhalen? Of komen die ongevraagd en ongewenst bij hem op bezoek, als geesten uit het verleden? Arnaud Desplechin bewijst na het ondergewaardeerde ‘Trois souvenirs de ma jeunesse’ opnieuw dat hij de gevoeligste, meest melancholische Franse filmregisseur van het moment is met deze openingsfilm van het 70ste filmfestival van Cannes. Het is een romantisch drama, een klucht, een spionagefilm en een bezoek aan de therapeut in één. En dat je niet kan wegkijken, heeft ook best wel wat te maken met Mathieu Amalric, Charlotte Gainsbourg en Marion Cotillard.

naar de recensie >
een interview met regisseur Arnaud Desplechin >