Proximus doet het beter dan verwacht
Ceo Dominique Leroy Foto: BELGA

Een ‘forse klantengroei’ bij vast internet en televisie heeft Proximus in het eerste kwartaal beter dan verwachte resultaten opgeleverd. Het bedrijf haalde 27.000 nieuwe televisieabonnees binnen, terwijl Telenet er verloor.

Het bedrijf spreekt van een goede start van het jaar, ‘met een stevige klantengroei voor de belangrijkste producten’. Dat zou te danken zijn aan nieuwe producten als Tuttimus, de all-in formule voor particulieren met vaste en mobiele telefonie, televisie en internet, en Bizz All-In voor de bedrijven. ‘Eind maart 2017 hadden 192.000 klanten ingetekend op een Tuttimus- of een Bizz All-In-aanbod.’

Zo is er sprake van in totaal 27.000 nieuwe televisieabonnementen vergeleken met een jaar eerder (1,52 miljoen in totaal). Proximus troeft daarmee concurrent Telenet af, dat voor het eerst klanten verloor. Het totale klantenbestand voor mobiel kwam eind maart uit op 6,08 miljoen (+3%).

Dat vertaalt zich volgens het bedrijf ook in grotere marktaandelen voor vast internet (46,6%) en digitale tv (36,3%). Voor mobiel was er een daling met 0,2 procentpunt tot 38,5 procent.

De omzet ging op een jaar tijd 0,7 procent hoger tot 1,44 miljard euro, in lijn met de analistenverwachtingen van Bloomberg. De onderliggende groepsebitda (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) kwam 7,5 procent hoger uit op 449 miljoen euro, of meer dan de 432,5 miljoen euro die de analisten vooropgesteld hadden. De nettowinst klokte 6,2 procent hoger af op 119 miljoen euro.