Ikea 'waarschuwt' voor peperdure kopie van Balenciaga
Een van de nieuwe handtassen van het Franse luxelabel Balenciaga lijkt verdacht veel op de bekende blauwe winkeltas van Ikea. De meubelketen reageert nu op een ludieke manier op het 'plagiaat'.

Het is geen geheim dat de Georgische ontwerper Demna Gvasalia, creatief directeur van Balenciaga, zich vaak laat inspireren door alledaagse voorwerpen. Na onder meer markttassen en een T-shirt van koerier DHL (een bestseller voor zijn eigen label Vetements) duikt deze keer een handtas op die als twee druppels water lijkt op de bekende blauwe winkeltas van Ikea, weliswaar met een prijskaartje van 2.500 euro.

Dat is ook Ikea niet ontgaan, en de meubelketen liet de kans niet onbenut om uit te pakken met een advertentie waarin het waarshuwt hoe je een valse van een echte Frakta kan onderscheiden aan de hand van zes puntjes:

1. Schud er eens mee. Wanneer het ritselt, is het een echte.
2. De tas is multifunctioneel en kan naast hockeyspullen en stenen ook water dragen.
3. Gooi de tas in de modder. Een Frakta kan je afspoelen met de tuinslang.
4. Kan je de tas opplooien tot een klein tasje? Proficiat, dan heb je een echte tas.
5. Kijk binnenin. Een originele Frakta-tas heeft een authentiek Ikea-label.
6. Het prijskaartje. Slechts 0,60 cent.

De advertentie werd bedacht door het creatieve bureau Acne. 'Ik wilde snel handelen, dus de advertentie was al bedacht de dag nadat Balenciaga zijn tas heeft gelanceerd', vertelt Johan Holmgren, creatief directeur van Acne aan Adweek. 'Vervolgens heeft een van onze fotografen de Frakta-tas op dezelfde manier gefotografeerd als de campagnefoto's van Balenciaga.'

Holmgren heeft geen probleem met de kopie en noemt het idee van Balenciaga 'onverwacht en briljant'. 'Het is een mooi compliment, dus waarom zouden we niet terug flirten?'