Een televisiespot van Rimmel met Cara Delevingne in de hoofdrol mag niet langer getoond worden in Groot-Brittannië, zo heeft de Britse reclamewaakhond geoordeeld. Er is naast de mascara die wordt gepromoot immers nog heel wat meer nodig om dezelfde wimpers als Delevingne te verkrijgen.

Geen enkel lichaamsdeel is nog veilig voor de gevaren van Photoshop, ook onze wimpers niet. Wie de Scandaleyes Reload van Rimmel kocht om de zwaar aangezette wimpers van Cara Delevingne in de televisiespot van de mascara te imiteren, kwam bedrogen uit. Na een klacht bij de Advertising Standards Authority besloot de Britse reclamewaakhond om de spot te bannen.

Coty, het moederbedrijf van Rimmel, geeft toe dat Delevingne op voorhand individuele valse wimpers kreeg aangemeten ‘om enkele gaatjes van de wimperlijn te vullen’ en dat bij postproductie een aantal wimpers werd hertekend om ze te kunnen onderscheiden van de donkere oogschaduw die werd gebruikt op het model.

De beautyproducent blijft evenwel benadrukken dat het resultaat nog steeds een accurate representatie is van het product. Daar zijn ze bij de ASA niet van overtuigd. ‘De reclame belooft langere en vollere wimpers, maar het gebruik van valse wimpers en photoshop tonen een resultaat dat nooit behaald kan worden door enkel het product te gebruiken.’

Het is niet de eerste keer dat de ASA zijn pijlen richt op de beauty-industrie. In 2012 werden ook de wimpers van Natalie Portman iets teveel aangepast met de computer om nog geloofwaardig mascara’s van Dior te verkopen, terwijl in 2011 advertenties van L’Oréal-foundation met Julia Roberts en Chrisy Turlington werden verboden omdat hun huid teveel werd geretoucheerd.