Overheid ziet 99 redenen om België ‘eigenzinnig fenomenaal’ te noemen
Foto: rr

Van ‘niet al onze modeontwerpers zijn wereldberoemd’ tot ‘4 dagen, meer heb je niet nodig om een onderneming te lanceren’: de overheid heeft net geen honderd redenen bedacht waarom ons land ‘eigenzinnig fenomenaal’ is. ‘Want 100, dat zou een beetje overdreven zijn’.

De grootse communicatiecampagne om het imago van België op te krikken is eerder ludiek van inslag. Want lang niet alle redenen zullen écht indruk maken. ‘We kunnen blijven herhalen dat we de frieten uitgevonden hebben’ en ‘We bedachten de saxofoon’ zijn stilaan wereldwijd bekend.

De actie richt zich in de eerste plaats op investeerders, wat verklaart waarom een aantal van de redenen duidelijk op ondernemers gericht zijn. Maar bedoeling is dat de boodschap niemand ontgaat, want daarom is er een website in 4 talen gelanceerd, en duiken de komende twee jaar ook posters op in diverse steden, de luchthavens en stations.

In een persbericht maken de bedenkers duidelijk dat Belgen in regel ‘te bescheiden zijn’ en dat we graag met onszelf lachen. ‘Zozeer dat je ons zou kunnen verwijten te kritisch te zijn’, klinkt het. ‘Terwijl er zoveel positieve dingen in ons land zijn’

Premier Charles Michel, vicepremiers Didier Reynders en Alexander De Croo, en staatssecretaris Pieter De Crem zullen de boodschap van de campagne uitdragen tijdens hun reizen naar het buitenland. De campagne zal ook zichtbaar zijn tijdens grote evenementen en wordt ondersteund door de ambassades en consulaten.