Nivea verslikt zich in reclame
Foto: rr
Beautymerk Nivea heeft een advertentie voor deodorant verwijderd van de Facebookpagina waarmee het klanten in het Midden-Oosten wilde bereiken. Er kwam veel kritiek op het zinnetje: ‘White is purity’. Veel mensen vonden dat de woorden op de affiche racistisch overkwamen.

Op het beeld dat tot commotie leidde, zit een vrouw met lange bruine lokken met haar rug naar de camera. Ze draagt een kraakwit hemd en dat komt volgens Nivea dankzij de onzichtbare deodorant die geurtjes en vlekken tegenhoudt.

Om de boodschap nog iets duidelijker te maken, deelde het merk de foto met een bijschrift op Facebook. 'Hou het proper, hou het licht en laat niets dat verpesten', stond er te lezen. Op het beeld zelf stond er een bijkomende slagzin: 'White is purity'.

Dat zinnetje schoot bij velen in het verkeerde keelgat. De advertentie werd fel bekritiseerd op onder meer Twitter en 4Chan, het populairste Engelstalige internetforum met dagelijks meer dan zeven miljoen bezoekers. De algemene conclusie: de foto had een racistische ondertoon.

Nivea bleef niet doof voor de kritiek en haalde de advertentie twee dagen na de lancering alweer offline. 'We willen graag onze verontschuldigingen aanbieden wie we met deze post hebben beledigd. Diversiteit en gelijke kansen zijn cruciale waarden binnen ons bedrijf', klinkt het in een statement van het verzorgingsmerk..

Het is niet de eerste keer dat Nivea op de vingers wordt getikt door internetgebruikers. In 2011 werd een campagne voorgesteld met een zwarte man in de hoofdrol, die een Afro-Amerikaans masker vasthield. Ook daar vormde de bijhorende slagzin een deel van het probleem. ‘Re-civilize yourself’, stond erbij, wat zoveel betekent als ‘maak jezelf weer beschaafd’.

Ook toen kwam het merk met excuses op de proppen. 'Dit was ongepast en beledigend. We doen er alles aan om fouten van dit allooi te vermijden in de toekomst', klonk het toen.