Parijs bant alle seksistische reclame uit straatbeeld
Deze reclame zult u voortaan niet meer tegenkomen in de straten van Parijs Foto: REUTERS

Na een zoveelste rel over seksistische reclameposters van het Franse modehuis Yves Saint Laurent heeft de Parijse gemeenteraad dinsdag besloten dat ‘seksistische en discriminerende’ reclame voortaan moet worden gebannen uit het straatbeeld.

Tijdens de gemeenteraad werden de krijtlijnen uitgezet van het nieuwe contract met JCDecaux, de reclamefirma die zich ontfermt over de posters en billboards in de publieke ruimte, dat vanaf eind november in werking treedt. Zij zullen elke poster beoordelen en niet langer beelden verspreiden die seksistisch of discriminerend zijn.

‘In navolging van steden zoals Londen en Genève, die al gelijkaardige maatregelen hebben ingevoerd, en in afwachting van een nationale wet, onderneemt nu ook Parijs actie om de verspreiding en promotie te voorkomen van beelden die denigrerend zijn voor bepaalde groepen burgers’, aldus burgemeester Anne Hidalgo in een persmededeling die dinsdag werd verspreid.

Die beslissing komt er nadat eerder deze maand ophef was ontstaan rond een campagne van het Franse modehuis Yves Saint Laurent waarbij modellen in provocerende poses te zien zijn, bijvoorbeeld met de benen geopend in de lucht. De Franse reclamewaakhond ARPP ontving meer dan 200 klachten dat de beelden ‘onterend’ waren voor de vrouw. Het modehuis kwam eerder ook al onder vuur te liggen omdat het erg magere modellen opvoerde, wat zou aanzetten tot eetstoornissen bij jonge meisjes.

Overigens gaat de beslissing van de Parijse gemeenteraad niet enkel over seksistische reclame, maar ook reclame die discriminerend zou zijn op basis van ras, afkomst, religie, seksuele voorkeur of leeftijd.