N-VA heeft bedenkingen bij rol Vlaamse ombudsman
Foto: BELGA

Het is niet de taak van de Vlaamse ombudsman om politieke keuzes te maken. Dat zegt Annick De Ridder van N-VA. Ze vindt dat ombudsman Bart Weekers zich te voortvarend uitlaat over onder meer het rekeningrijden voor auto’s en begrijpt ook de communicatie van Weekers over de luchthaven van Antwerpen niet. Ook bij CD&V rijst er kritiek. 'Ik vraag mij af of wij een ombudsdienst kunnen krijgen waar we onbeantwoorde vragen over de ombudsman kunnen stellen', aldus parlementslid Dirk de Kort.

In zijn jaarverslag adviseert de ombudsman om bij het rekeningrijden voor personenwagens een andere technologie te hanteren dan bij de vrachtwagens. 'Het gaat hier om de gewone burger, die niet zit te wachten op slimme meters of dure extra technologie in zijn auto', aldus Bart Weekers. 'Het huidige systeem waarbij één dienstverlener, Satellic, tegelijk handhaver en concurrent is, zou ook tot te veel ongezonde situaties leiden wanneer het wordt toegepast.'

N-VA heeft bedenkingen bij rol Vlaamse ombudsman
Vlaams ombudsman Bart Weekers Foto: Bart Dewaele

'Dit staat heel ver van het klachtenmanagement dat de taak is van de ombudsman', vindt Annick De Ridder. 'Er is nog niet eens een politieke beslissing genomen om rekeningrijden voor auto’s in te voeren, dus dit is niet gepast voor een ombudsman.'

N-VA vindt Bart Weekers ook onnodig streng voor het klachtenbeheer bij de luchthaven van Antwerpen. 'Ik zou die stevige kritiek hebben begrepen in 2013, 2014 of 2015, maar ik vind het bijzonder eenzijdig en een beetje achterhaald om ze in een rapport over 2016 te lezen.'

De Ridder wijst erop dat de luchthaven vorig jaar veel inspanningen heeft gedaan om de omwonenden tegemoet te treden. 'Er is nog nooit zo veel gedaan om in overleg te treden, met een buurtkrant, informatiesessies, noem maar op', zegt ze.

Eerder kwam er al kritiek van Marcel Buelens, ceo van de luchthaven, op Weekers. 'Is de Vlaamse ombudsman van Groen of PVDA?', vroeg Buelens zich af. 'Want hij weet duidelijk niet waarover hij spreekt. Iedereen kan namelijk handig via onze website een klacht indienen, en twee keer per jaar hebben we daarover een milieuoverleg met alle gemeenten en betrokkenen.' Ook CD&V vindt dat Weekers de vragen over de verbeterde omgang met omwonenden ontwijkt.

'De rol van de ombudsman is belangrijk, maar ik heb hierbij wel een heel wrang gevoel', besluit De Ridder.