Jarig Colette neemt Ikea-bestseller onder handen
Foto: Ikea

De bekende blauwe zak, ongetwijfeld Ikea’s meest verkochte product, krijgt volgend jaar een bijzonder jasje dankzij een samenwerking met de Parijse conceptstore Colette, naar aanleiding van diens twintigste verjaardag.

De meubelketen pakt in 2018 uit met een collectie in samenwerking conceptstore Colette en zijn creatief directeur Sarah Andelman. Zij mocht alvast de bekende blauwe tas Frakta - door huishoudens wereldwijd gebruikt als waszak of boodschappentas - onder handen nemen. Het resultaat: een witte uitvoering met Colette’s bekende blauwe stippen op.

‘Design was altijd al belangrijk voor ons. We zijn blij dat we gedurende de laatste twintig jaar konden samenwerken met de grootste merken en ontwerpers uit de designwereld. We konden ons geluk niet op toen Ikea contact met ons opnam’, aldus Andelman. ‘Ik kan niet wachten om te zien hoe deze collectie haar weg zal vinden naar zo veel woningen.’

Jarig Colette neemt Ikea-bestseller onder handen
Jarig Colette neemt Ikea-bestseller onder handen

Niet de eerste keer

Het is overigens niet de eerste keer dat de bekende blauwe tas een update krijgt. Ook de samenwerking met het Deense interieurlabel Hay werd aangekondigd met een eigen versie van de Frakta-tas, in grijs en donkergroen. De tassen (en de volledige collectie die Rolf en Mette Hay ontwierpen voor Ikea) wordt als alles goed gaat dit najaar gelanceerd.

De orginele blauwe tassen werden destijds ontworpen door Knut en Marianne Hagberg, broer en zus die al bijna veertig jaar voor Ikea werken. Ze ontwierpen de tas nadat Ikea-oprichter Ingvar Kamprad het materiaal had ontdekt in Azië. De tas is gemaakt van polypropyleen, een sterk materiaal dat waterdicht is.