Na intens voorbereidend overleg tussen het Brussels Gewest en de betrokken gemeentes, hebben Minister-President Rudi Vervoort en Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet vandaag de plannen voorgesteld voor de aanleg van veilige afgescheiden fietspaden op de Kleine Ring.

Met deze historische beslissing veranderen we de Kleine Ring van aangezicht. Net zoals aan Reyers vormen we stadsautostrades om tot stadsboulevards met bomen. Aan de Ninoofsepoort komt een nieuw park langs het kanaal en met deze nieuwe beslissing leggen we fietspaden aan over de hele lengte van de Kleine Ring. Deze regering heeft duidelijk de keuze gemaakt om van een stad voor auto’s naar een stad voor mensen te gaan. Dit project illustreert die ommezwaai,' zegt Pascal Smet.

'Het is het resultaat van een jaar lang discreet overleg met de burgemeesters van de betrokken gemeenten en de fietsverenigingen. Er wordt maar liefst 12 kilometer afgescheiden fietspad aangelegd daar waar de auto voorheen alle ruimte kreeg. Het Brussel van morgen, begint vandaag,' zegt Pascal Smet.

Levenskwaliteit

Met dit project krijgt de hele kleine ring een nieuw aanzicht. Naast de aanleg van fietspaden, worden ook parallelle wegen heraangelegd in functie van de fietsers en voetgangers. Het gaat om fietsstraten waar de fietser voorrang heeft en de trottoirs voor voetgangers verbreed worden. Dit heeft als voordeel dat een groot aantal fietsers veilig, snel en in beide richtingen kunnen fietsen. Voor de bereikbaarheid blijft de toegang voor leveringen aan winkels en ondergrondse parkings gegarandeerd. Deze herverdeling van de openbare ruimte zal de levenskwaliteit van zowel bewoners, pendelaars als bezoekers verbeteren. Het verkeer op de hoofdweg wordt behouden met een verbetering van de doorstroming. Dat gebeurt door voorsorteerstroken aan de kruispunten te voorzien en de verkeerslichten beter op elkaar af te stemmen.

Brusselse Kleine Ring krijgt afgescheiden fietspaden en brede trottoirs

'Met de heraanleg verdwijnen ook een aantal parkeerplaatsen bovengronds omdat een groot deel van de 10.000 ondergrondse plaatsen nog vrij is. Het verkeer wordt voortaan op de hoofdweg en in de tunnels geconcentreerd. Hierdoor geven we terug meer ruimte aan voetgangers, fietsers en personen met een beperkte mobiliteit: van 20 procent van de ruimte vandaag naar 40 procent morgen,' zegt Pascal Smet.

Fietsapero

Begin maart zijn de werken reeds gestart voor de eerste fase van het project: een afgescheiden fietspad op de Poincarélaan wordt eerst aangelegd. Ook de vergunning voor het fietspad op de Koning Boudewijnlaan werd reeds afgeleverd, de vergunning voor de heraanleg van Madou wordt deze week afgeleverd.

Om het project aan alle Brusselaars voor te stellen, trakteert Brussel Mobiliteit op een fietsapero. Deze vindt plaats woensdag 29 maart tussen 15 en 18 uur op de Kleine Ring ter hoogte van Filigranes.

Ook de nieuwe website met alle info over het project is vanaf vandaag online: www.kleine-ring.brussels.