Zo haal je duizenden auto’s uit de file
Foto: Photo News

Werknemers niet zomaar een bedrijfswagen voorschotelen, maar hen (financieel) stimuleren om voor alternatieven te kiezen: het kan de auto­verplaatsingen met vijftien procent verminderen.

Zo haal je duizenden auto’s uit de file
Naar het werk rijden hoeft niet altijd per auto te gebeuren. Foto: Belgaimage
Zo haal je duizenden auto’s uit de file
Naar het werk rijden hoeft niet altijd per auto te gebeuren. Foto: belgaimage

Terwijl de federale regering zich buigt over een wettelijk kader voor het mobiliteitsbudget, zijn tal van bedrijven er al mee aan de slag. Hun resultaten tonen dat het systeem een groot potentieel heeft om het autoverkeer terug te dringen.

Bedrijven in de stad, die goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, zien na de invoering van een mobiliteitsbudget het aantal autopendelaars dalen met gemiddeld vijftien procent. Bij Proximus daalde de afgelegde afstand met bedrijfswagens in vijf jaar tijd van 32.000 naar 25.000 kilometer.

Bedrijven in een niet-stedelijke omgeving zien een daling van zeven procent, voornamelijk ten voordele van de (elektrische) fiets. Dat blijkt uit een screening door de mobiliteitsorganisatie VAB bij 25 bedrijven.

‘Met het mobiliteitsbudget hebben overheid en bedrijven een efficiënt middel in handen om werknemers te sturen richting duurzamere vervoersmiddelen’, luidt de conclusie. ‘De opportuniteiten zijn enorm, wetende dat bijna de helft van de Vlamingen op minder tien kilometer van zijn werk woont, maar dat slechts 15 procent de fiets neemt.’

Extra vakantiedagen

De grote lijnen van het systeem zijn telkens dezelfde: in plaats van een bedrijfswagen, een parkeerplaats en een tankkaart krijgen werknemers een budget waarmee ze ook voor andere vormen van mobiliteit kunnen kiezen. De concrete toepassing varieert sterk van bedrijf tot bedrijf.

Op basis van de ervaringen op het terrein lijstte VAB succesfactoren op. ‘Werknemers moeten flexibel kunnen kiezen uit een diversiteit aan vervoersmiddelen. De bedrijfswagen is geen taboe. Op dagen dat bijvoorbeeld de kinderen naar school gebracht moeten worden, blijft die nodig. Maar de auto moet een bewuste keuze worden in plaats van een vanzelfsprekendheid .’

Zo haal je duizenden auto’s uit de file

Het mobiliteitsbudget wordt ook aantrekkelijker als de mogelijkheid bestaat om er aankopen mee te doen zoals extra vakantiedagen of een smartphone. Ook de uitbetaling van een beperkt restbedrag in cash zou volgens VAB mogelijk moeten zijn. ‘Wie naar een plek dichter bij het werk verhuist, waardoor de mobiliteitskosten dalen, moet daar ook voor beloond worden.’ Vlotte bereikbaarheid met het openbaar vervoer of de nabijheid van een goed fietsnetwerk speelt – vanzelfsprekend – ook een cruciale rol.

Maar daar stopt het niet. Bedrijven zouden verder moeten gaan dan alleen een budget voorzien. Het is belangrijk dat ze een integraal en duurzaam mobiliteitsbeleid voeren. ‘Bedrijven moeten werknemers sensibiliseren en hen actief naar alternatieven begeleiden’, klinkt het.

Cash for car

De federale regering werkt momenteel een wettelijk kader uit voor het mobiliteitsbudget en gaat daarbij in de richting van het cash for car-principe. Wie zijn bedrijfswagen inlevert, zou er extra nettoloon voor in de plaats krijgen. Sociaal secretariaat SD Worx werkt tegen 18 april een voorstel voor een wetsontwerp uit.

VAB is het niet eens met die richting. ‘Werknemers simpelweg extra loon geven, zal geen enkel effect hebben op hun autogebruik. Wie garandeert dat ze niet gewoon een vuile tweedehandswagen kopen? Zo’n voorstel is de naam mobiliteitsbudget onwaardig.’