Zwijndrecht: ‘Niet van plan om akkoord Oosterweel zomaar te slikken’
Een simulatie van de overkapping van de E17 (rechtsonder op de foto) in Zwijndrecht, net voor de afsplitsing naar de Kennedytunnel. Foto: Kristof Pieters

De actiegroepen beloven hun klacht bij de Raad van State tegen Oosterweel in te trekken, maar daarmee zijn niet alle klagers mee. De gemeente Zwijndrecht en twee van haar inwoners moeten nog overtuigd worden. Ze vragen ‘bikkelharde garanties’, onder meer over een overkapping van de E17 tussen Zwijndrecht en Burcht.

De Vlaamse overheid, de stad Antwerpen en de actiegroepen StRaten-generaal, Ademloos en Ringland stonden gisteren zij aan zij te glunderen nadat ze een akkoord hadden gevonden om de mobiliteitsknoop rond Antwerpen te ontwarren. Iedereen vindt daarin zijn gading.

Een ‘radicaal haventracé’ moet het doorgaand verkeer zo ver mogelijk van de stad weghouden, de Oosterweelverbinding die de ring moet vervolledigen kan het waarschijnlijk met een rijstrook minder doen en de ring tussen de Kennedytunnel en het Sportpaleis zal worden overkapt (zie kaart). In ruil voor het akkoord beloven de actiegroepen hun procedures bij de Raad van State te laten vallen. Daarvoor hebben ze nog tot eind april de tijd.

(lees verder onder de kaart)

Maar daarmee zijn niet alle klagers mee. Vooral de gemeente Zwijndrecht en twee van haar inwoners, Steven Vervaet en Greet Bergmans, blijven protesteren.

‘Dit akkoord is historisch, omdat het ongebruikelijk en ongezien is dat actiegroepen mee aan de tekentafel zitten’, zegt de burgemeester van Zwijndrecht, André Van de Vyver (Groen). ‘Maar ik ben lang niet zo euforisch als de rest. In het Oosterweeldossier zijn twee gemeenten betrokken: de stad Antwerpen en Zwijndrecht. Dan zou je verwachten dat die twee gemeenten aan de tafel zitten. Maar wij zijn niet uitgenodigd. Weer eens niet.’

Zwijndrecht, waar ligt dat?

Het is een oude frustratie van Zwijndrecht, dat ze zich door ’t Stad vergeten voelen. ‘Wij horen historisch bij het Waasland, maar zijn de enige gemeente op de linkeroever van de Schelde die tot de provincie Antwerpen behoort’, zegt Van de Vyver. ‘Hoewel we in de periferie van de stad liggen, weten ze aan de andere kant van de Schelde nauwelijks waar onze gemeente ligt.’

‘Onze gemeente wordt door vier verkeersaders doorsneden: de E34, de E17, de N70 en de spoorlijn Antwerpen-Gent. Het is positief dat het verkeer op de E34 naar het noorden wordt afgebogen, maar het verkeer uit de richting van Frankrijk zal nog altijd de Oosterweelverbinding of de Kennedytunnel moeten nemen, langs de E17 die dwars door onze gemeente loopt. Dat is ons grootste bezwaar. De E17 mag van ons blijven liggen, maar graag aangepast.’

Overkap ook de E17

‘Dit gaat over de leefbaarheid van Zwijndrecht’, zegt Van de Vyver. ‘Vorig jaar hebben wij onze burgers geraadpleegd. Meer dan 80 procent was het eens met het voorstel om de E17 tussen Zwijndrecht en Burcht te overkappen, over een traject van 1,5 kilometer. Het was nota bene een idee van de overkappingsintendant (die de loopgravenoorlog tussen de overheid en de actiegroepen beëindigde, red.), maar van dat idee is in het nieuwe akkoord niets overgebleven. Helemaal niets. Wij hebben aan verschillende workshops van de intendant deelgenomen, steeds op eigen initiatief. We hebben ook altijd advies gegeven voor het project-MER en het plan-MER, maar daar is nooit rekening mee gehouden. Dat stoort mij mateloos.’

Bikkelharde garanties

In januari blokkeerde Zwijndrecht een bouwvergunning voor het Oosterweelproject op Linkeroever, omdat de gemeente het niet eens was met enkele aanpassingen aan het lokale wegennet. De bouwheer BAM vond dat Zwijndrecht te ver ging en stapte naar de gouverneur. Het is afwachten of zij de beslissing van Zwijndrecht terugdraait.

Na het akkoord van gisteren gelooft de Vlaamse overheid dat ze er tegen eind april ook met Zwijndrecht wel zal uitgeraken, waardoor de schop op Linkeroever snel in de grond kan. Maar Van de Vyver is niet van plan om zich te laten ringeloren.

‘Ik heb gisterochtend een telefoontje gekregen van de kabinetschef van Vlaams minister Ben Weyts voor overleg.’ Rijkelijk laat, vindt hij. ‘Ik ben niet van plan om dit akkoord zomaar te slikken. Zwijndrecht vraagt bikkelharde garanties op papier dat de overkapping er komt.’

Klacht blijft lopen

Dat is ook de eis van twee inwoners van Zwijndrecht die samen met de actiegroepen een klacht bij de Raad van State hadden ingediend. Zij zijn niet van plan om die klacht snel te laten vallen.

‘De intendant voor Oosterweel heeft een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor studiebureaus die een overkapping voor het hele Oosterweelproject moeten uittekenen’, zegt Steven Vervaet vandaag in Gazet van Antwerpen. ‘De mogelijke overkapping in Zwijndrecht wordt in die wedstrijd opgenomen. De Vlaamse overheid beslist pas in het voorjaar van 2018 welk studiebureau wint. De prioriteiten van welke overkappingen er eerst komen, worden dus pas volgend jaar vastgelegd. Maar wij willen tegen eind volgende maand de garantie dat Vlaanderen er op voorhand voor zorgt dat de overkapping in Zwijndrecht mogelijk is. We willen volgend jaar niet plots te horen krijgen dat de overkapping er niet kan komen omdat die op technisch vlak niet meer in de plannen past.’