Zij aan zij ondertekenden de Vlaamse regering, het Antwerpse bestuur en de burgerbeweging een toekomstverbond voor Antwerpen. Zo pacificeren ze een conflict dat al twintig jaar aansleept.

De emoties speelden op bij de aanwezigen vanmorgen: zeker Wim Van Hees, Manu Claeys en Peter Vermeulen waren zichtbaar geraakt dat ze deze oplossing voor Antwerpen uit de brand hebben gesleept. Minister-president Geert Bourgeois (N-VA) en minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) waren dan weer trots dat de Vlaamse regering met dit historisch verbond kon uitpakken.

In het akkoord zit eten en drinken voor iedereen. De derde Scheldekruising komt er, een eis van de Vlaamse regering. Al wordt er via een milieu-effectenrapportage (MER) nog onderzocht in welke vorm: 1 of meerdere rijstroken? 

Lees ook: Zo ziet het akkoord over Oosterweel eruit

De volledige overkapping komt er, het geld wordt bijeengezocht via een rollend fonds. Het radicale haventracé houdt doorgaand verkeer weg van de stad, en de 'modal shift', met flankerende maatregelen (denk fiets, tram,...), moet dertig procent van het autoverkeer doen verdwijnen. 

Lees verder onder de grafiek

Is de kous daarmee af? Neen, Hilde Crevits sprak van een evenwicht, maar een 'wankel' evenwicht. En iedereen aan tafel besefte dat niet alleen de eerste maar ook de laatste steen nog moet gelegd worden.

Het lijkt erop dat stRaten-generaal en Ademloos hun procedure bij de Raad van State tegen eind april zullen stilleggen, als alles naar plan verloopt tijdens de onderhandelingen over het Routeplan 2030, waarin nog verdere afspraken worden gemaakt. Maar ook enkele burgers hebben een procedure bij de Raad van State ingesteld. De kans lijkt op dit moment groot dat ze overtuigd kunnen worden om hun bezwaren in te trekken, maar zeker is dat nog niet.

Vele ogen waren vanmorgen gericht op Alexander D'Hooghe, de intendant of ook wel 'huwlijksconsulent' volgens Antwerps burgemeester Bart De Wever. Zijn aandeel valt niet te onderschatten. Hij heeft de burgerparticipatie echt mogelijk gemaakt. Het vertrouwen van Claeys en co in hem was zichtbaar groot. D'Hooghe: 'Dit kan een voorbeeld zijn voor stedelijke projecten in de toekomst'