Ropsmuseum krijgt ‘De sfinx’
De Sfinx van Félicien Rops. Foto: Musée Félicien Rops

De Koning Boudewijnstichting kocht voor 95.000 euro een tekening van Félicien Rops en schenkt ze aan het Félicien Ropsmuseum.

Het Félicien Ropsmuseum in Namen heeft een nieuwe aanwinst in zijn collectie. Het verwerft ‘De sfinx’, een tekening die Félicien Rops in 1882 maakte voor een novellebundel. Het ging om een heruitgave van ‘Les diaboliques’ (‘De duivelse vrouwen’) van de Franse dandyschrijver Jules Barbey d’Aurevilly. Bij een vorige poging tot uitgave, in 1874, werden de novellen vernietigd omdat ze te verderfelijk waren.

‘De sfinx’ is een typische fin de siècletekening. De sfinxfiguur, half vrouw en half dier, symboliseert de genadeloze femme fatale. Op de tekening is een vrouw te zien die een stenen sfinx innig omhelst. Ze wordt daarbij begluurd door een duivel, die gekleed is als een negentiende-eeuwse dandy. Onder zijn toezicht staat ze op het punt het kwade te ondergaan. De tekening levert kritiek op de strenge moraal uit die periode.

Rops maakte deze tekening in 1882, in zijn meest creatieve periode. Het is de eerste illustratie uit de bundel en tevens de enige in kleur. Ze is uitgevoerd in gouache, aquarel en kleurpotlood. Rops koppelt sensualiteit aan morbiditeit en brengt de vrouw in verband met het satanische. ‘De sfinx’ is een bekende tekening, die meermaals te zien was op binnen-en buitenlandse tentoonstellingen.

De Koning Boudewijnstichting kocht het werk voor 95.000 euro van een Belgische privéhandelaar. Die gaf in december te kennen dat hij zijn werk wou verkopen. Liefst zag hij het terechtkomen in het Félicien Ropsmuseum in Namen. Vandaag heeft die het werk in ontvangst genomen.