Balenciaga mag dan dit jaar 100 jaar bestaan, het Franse label bevestigde in Parijs met zijn pret-à-portercollectie voor de herfst-winter van 2017 zijn status als een van de meest invloedrijkste modehuizen van het moment. Creatief directeur Demna Gvasalia, die ook het überhippe label Vetements leidt en net niet wordt doodgeknuffeld wordt door modefanaten, snuisterde voor zijn damescollectie door schetsen en foto’s uit het archief van Cristobal Balenciaga, de oprichter van het modehuis. Het viel hem op dat de modellen hun mantel vaak naar één schouder toe trokken om zich te beschermen tegen de koude. En dus maakte hij asymmetrisch gedrapeerde mantels die die beweging suggereren: handig én chic. Het coole, snelle straatleven keerde ook weer in de potloodrokken op die veel weg hadden van rubberen vloermatjes die je in auto’s aantreft en clutches die eruitzagen als achteruitkijkspiegels.

Spektakeljurken

Elegant en toch een tikje subversief waren ook de negen baljurken aan het einde van de show, geïnspireerd op coutureschetsen die Cristobal Balenciaga in de jaren zestig maakte. Gvasalia combineerde ze met panty’s in neonkleuren en gaf elke jurk grote zakken mee zodat vrouwen erin kunnen marcheren - dixit de ontwerper - ‘zoals soldaten’. Elk model kreeg ook een bijpassende oversized handtas mee, die bijna versmolt met de jurk. De ontwerper keek alvast niet op een metertje stof meer of minder. Alleen in de gigantische strik die op een zwarte, strapless jurk plakte, kon je een heel leger kwijt. En geen idee hoeveel struisvogels er precies kropen in de indrukwekkende pluimenjurk die hij losliet in Parijs, maar het zijn er ongetwijfeld flink wat. Deze handgemaakte, unieke spektakeljurken, die alleen op bestelling gemaakt zullen worden, zijn bestemd voor de durvers van de rode loper.

Machtsmisbruik

De collectie deed bijna vergeten dat het naast de catwalk voor Balenciaga helemaal fout ging. Het modehuis ontsloeg vorige week zijn twee vaste castingagenten na beschuldigingen over machtsmisbruik tijdens de casting voor het defilé. Volgens klokkenluider James Scully liet Rami Fernandes en Maida Gregori Boina, 150 vrouwelijke modellen voor de casting van het modehuis drie uur lang wachten in een onverlichte trappenhal terwijl zij op hun gemak gingen lunchen. Balenciaga ontsloeg het duo en bood zijn verontschuldigingen aan bij de modellen. Maida Gregori Boina ontkende op haar beurt het misbruik in het vakblad Business of Fashion en legde de verantwoordelijkheid bij het modehuis voor de povere omstandigheden waarin ze de modellen moesten ontvangen.