Ex-werknemer heeft monopolie op ticketverkoop NMBS
Foto: blg
Bedrijven die apps bouwen om ­verschillende vervoersmiddelen te combineren, stuiten op een muur bij de NMBS. Met uitzondering van Olympus, het bedrijf van een ex-werknemer. ‘De NMBS ontmoedigt de concurrentie.’

Een applicatie die voor een ­bepaald traject alle vervoersmiddelen op ­elkaar afstemt: veel particulieren en bedrijven zijn ernaar op zoek. Maar het wordt pas interessant als je met de app ook een all-in ticket voor je taxi, trein en deelfiets kan betalen.

Gedaan met aparte tickets of abonnementen voor al die verschillende vervoersmaatschappijen. ‘Zeker voor de werkgevers die voor hun werknemers van bedrijfswagens op een mobiliteitsbudget willen overschakelen, is zo’n app handig’, zegt Koen Van De Putte van de nv Olympus Mobility. ‘Ze krijgen maar één factuur.’

De app van Olympus, met alle vervoersmiddelen, is over enkele weken gebruiksklaar. Het bedrijf kan het pakket aanbieden, omdat het als enige de tickets van de NMBS mag verkopen.

Geen concurrentie

Andere app-bouwers krijgen daarvoor niet de toelating. ‘En zonder de trein, toch de centrale schakel in het woon-werkverkeer, kunnen we niets beginnen’, zegt Tom Broos van Eurides.

Dat bedrijf vroeg twee jaar geleden al aan de NMBS om tickets te verkopen. ‘We ­stuiten al die tijd op een muur.’ Het antwoord van de NMBS is vandaag nog altijd hetzelfde als toen: ‘Wij zijn volop bezig met het uittekenen van onze commerciële strategie, en de verkoopkanalen komen daarin ook aan bod.’

Dat de NMBS wel toestemming geeft aan Olympus om tickets te verkopen, roept ook in de regering vragen op. Open VLD-Kamerlid Egbert Lachaert en vicepremier Alexander De Croo vroegen de NMBS al om uitleg. ‘De NMBS geeft een privilege aan Olympus en ontmoedigt de concurrentie’, zegt ­Lachaert.

Olympus werd jaren geleden opgericht binnen de NMBS. Koen Van De Putte was er toen nog directeur. Maar twee jaar geleden vond gedelegeerd bestuurder Jo Cornu het niet langer een kerntaak van de NMBS om nog te investeren in de ontwikkeling van de app.

Eind 2015 werd Olympus een zelfstandige nv, met Van De Putte als managing director. De NMBS is zelfs geen aandeelhouder. Cambio, Taxistop en VAB zijn dat wel.

De bevoorrechte positie die Olympus kreeg van de NMBS, maakt dat het ondertussen KBC Lease, Belfius Lease en ALD Automotive tot zijn klanten kan rekenen. Dat zijn grote spelers die de mobiliteits-app nog deze maand commercialiseren naar bedrijven en werkgevers.

Tegenwerking

De andere app-bedrijven zoals Eurides of Be Mobile moeten wachten tot de NMBS ook hen toelating geeft, maar een tijdlijn is er niet.

Lachaert wil daarover minister van Mobiliteit François Bellot (MR) aan de tand voelen. ‘De regering wil inzetten op het mobiliteitsbudget als alternatief voor de auto, maar uitgerekend het overheidsbedrijf NMBS werkt die evolutie tegen.’

De NMBS schiet met dat getreuzel hoogstwaarschijnlijk in eigen voet. Externe applicaties die treintickets verkopen, zouden de omzet normaal moeten doen stijgen. Ter vergelijking: De Lijn heeft momenteel drie externe bedrijven die bus- en tram­tickets verkopen. Binnenkort komen daar nog enkele bedrijven bij die nu in een testfase zitten. ‘Die bedrijven zijn veel beter in de ontwikkeling van apps dan wij’, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken.

‘De commissie die ze krijgen, is zes cent per ticket. Maar doordat onze tickets veel gemakkelijker beschikbaar zijn, verkopen wij ook veel meer tickets. En we moeten minder personeel en materiaal inzetten om de tickets nog zelf te verkopen.’