De 5 favoriete aandelen van An Vandersteen

An Vandersteen heeft 30 jaar ervaring in de financiële sector, waarvan 20 jaar als portefeuillebeheerder bij AG Insurance en zijn voorgangers.

e aandelenportefeuille bij AG Insurance bestaat voornamelijk uit aandelen met mooie en stabiele lange termijn perspectieven; de nadruk ligt niet op de korte termijn prestaties; het beheer gebeurt in functie van de analyse van de globale markten tezamen met een grondige doorlichting van de bedrijven uit ons investeringsuniversum. We kiezen voornamelijk voor Europese bedrijven met een globale focus en spreiden onze beleggingen over alle sectoren. Bovendien genieten, bij gelijke kwaliteit, aandelen met een mooi dividendrendement onze voorkeur. Deze dividenden zijn namelijk een mooie aanvulling op onze intrestinkomsten die gezien de uitzonderlijk lage intrestvoeten wat ondersteuning kunnen gebruiken.

Koninklijke Ahold Delhaize

Deze warenhuisketen, recent ontstaan door de fusie van Koninklijke Ahold en Delhaize in 2016, is vooral actief in Europa en de Oostkust van de Verenigde Staten. De groep opereert via meer dan 6000 winkels en supermarkten met bekende namen zoals Giant Food en Food Lion in Noord-Amerika en Albert Heijn en Delhaize in de Benelux. Daarnaast zijn ze ook actief via online winkels zoals Peapod en Bol.com. Het is Albert Heijn die in 1887 startte als kleine kruidenier in Nederland; In 1948 was het bedrijf gegroeid tot een flinke KMO met 250 kruidenierswinkels en volgde er een beursintroductie waardoor het bedrijf snel de grootste kruidenier van Nederland werd. Halfweg de jaren ’70 begon de expansie binnen Europa en de US. In de jaren ’90 volgde ook de expansie naar Azië en Zuid-Amerika via verschillende joint-ventures. Het bedrijf groeide gestaag verder met mooie winstcijfers. Tot er begin 2003 onregelmatigheden in de boekhouding bij de Amerikaanse dochter US Foodservice werd vastgesteld; het geknoei met de boeken resulteerde uiteindelijk in een verlies van 1,27miljard USD voor het boekjaar 2002 met talrijke rechtszaken van gedupeerde investeerders tot gevolg. Een herstructurering drong zich op en de Aziatische en Zuid-Amerikaanse activa werden te gelde gemaakt. Maar het vertrouwen van de beleggers was weg en het duurde zowat een decennium om terug volledig op de sporen te raken. De toekomst ziet er nu terug veel rooskleuriger uit. De synergiën na de fusie zullen de winstgevendheid ten goede komen; de beleggers zijn echter nog afwachtend. Ahold Delhaize heeft ondertussen al een aandelen terugkoop programma van 1 miljard EUR voor 2017 aangekondigd; vermoedelijk zal dit bedrag nog stijgen. Er is tegelijkertijd nog voldoende financiële ruimte om opportunistische acquisities te verrichten. In een misschien niet zo verre toekomst kan Bol.com, de Nederlandse online winkel, naar de beurs gebracht worden. Behoudens sterk tegenvallende kostsynergiën heeft het aandeel een sterk groeipotentieel én een behoorlijk verwacht dividend rendement van 3%.

Grandvision

Vroeg of laat zal het gebeuren : je zicht wordt minder scherp en dus heb je een bril nodig. Wel, mischien klop je dan wel bij Grandvision aan. Dit bedrijf is actief op 4 continenten (Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Europa), in 44 landen, via 6000 verkooppunten en heeft meer dan 27000 werknemers; er is ook een online store met een beperkt assortiment. In België behoren de Pearle en Grand Optical winkels tot de Grandvision groep. Gezien de bevolking wereldwijd steeds ouder wordt stijgt de vraag naar brillen, brillenglazen, lenzen, enz. gestaag. Net daarom denken we dat Grandvision met zijn reeds wijd vertakt netwerk, uitgebreid gamma brillenglazen en monturen, interessante promotionele acties (prijs/kwaliteit tegen betaalbare prijs) organisch kan blijven groeien. Bovendien is de markt nog steeds zeer gefragmenteerd waardoor Grandvision ook via selectieve overnames een groeiend marktaandeel kan veroveren. Het bedrijf heeft voor zichzelf als doelstelling gesteld een jaarlijkse omzetgroei van 5% te halen. Indien het ontluikende economisch herstel zich doorzet is het aannemelijk dat deze groei in de komende jaren boven de vooropgestelde 5% uitstijgt. Het bedrijf genereert heel wat cash; deze cash wordt enerzijds gebruikt om de schuldpositie af te bouwen en anderzijds een dividend te betalen. Ook hier verwachten we dat het dividend in stijgende lijn kan gaan vooral als de schuld door meevallende winstgroei versneld kan afgebouwd worden. Grandvision werd door de holding Hal Trust in 2015 naar de beurs gebracht; Hal Trust is nog steeds de referentieaandeelhouder en zal dit naar eigen zeggen ook blijven. Het is mogelijk dat Hal Trust zijn belang in Grandvision nog wat verder afbouwt. Indien het aandeel hierdoor wat terugvalt kan het een mooi instapmoment zijn.

Société Générale

De financiële crisis die vanaf 2008 de wereld teisterde heeft ook bij Société Générale hard toegeslagen. Net zoals bij alle Europese banken viel het aandeel sterk terug en het noteerde op zijn dieptepunt (in 2012) op slechts een fractie van zijn topkoers (in 2007). Ondertussen is de sector in de meeste Europese landen terug op goede weg. De Europese autoriteiten en de ECB hebben strenge boekhoud- en investeringsregels opgelegd in de hoop een debacle als dit in de toekomst te voorkomen. M.b.t. 2016 heeft Société Générale net zoals de meeste Franse grootbanken met mooie resultaten kunnen uitpakken. De kapitaalsstructuur is beter dan verwacht met een Core Tier 1 ratio van 11,5%; ook de resultaten in de Capital Markets divisie lijken de positieve weg te zijn ingeslagen met o.a. stijgende inkomsten uit aandelentransacties (+13% yoy); alleen de retail activiteiten stonden nog steeds onder druk door dalende intrestinkomsten; echter, nu de lange termijn intrestvoeten niet langer lijken te dalen in de Eurozone kan men ook hier verwachten dat de winstgevendheid in positieve zin zal evolueren doordat er nu een einde komt aan de hypothecaire herfinancieringsactiviteiten. Maar het beste nieuws kwam bij Société Générale uit onverwachte hoek : ze plannen een gedeeltelijke IPO van ALD, de autoleasing en fleet management divisie van de groep en dit reeds in het 2e kwartaal van 2017. ALD is de grootste leasingmaatschappij in Europa (10,7%) vòòr BNP Leasing (10,1%) en Volkswagen Leasing (9,3%). De laatste jaren groeide de vloot van ALD met gemiddelde 8%, vooral dankzij de lage rentevoeten en een toenemende trend in Europa om wagens te leasen i.p.v. te kopen. Het is bovendien een winstgevende business met ROE van meer dan 15%. Het is duidelijk dat de intentie om ALD naar de beurs te brengen ook de interesse in Société Générale kan aanscherpen. De hoopgevende kwartaalcijfers, de stijgende lange termijn intresten in Europa, de historisch lage waardering tezamen met de IPO die 1)een mooie meerwaarde zou kunnen opleveren voor het bedrijf en 2) een bijkomende kapitaalbuffer kan creëren onderbouwen onze visie dat dit aandeel een goede performance kan neerzetten.

Daimler

De operationele activiteiten van Daimler zijn opgesplitst in Mercedes Benz Cars (MBC), 55% van de omzet enerzijds en vrachtwagens, minibussen en bussen (33%) anderzijds; 12% van de omzet wordt gerealiseerd in de financiële divisie. Wat betreft MBC gaat de aandacht momenteel volop naar de elektrische wagens waar MBC volop op inzet. MBC heeft als target om tegen 2025 10 nieuwe elektrische modellen te lanceren; 15 tot 25% van alle verkochte MBC wagens zou elektrisch aangedreven zijn; initieel zou dit wel een verwatering van het resultaat met zich kunnen meebrengen omdat de winst per voertuig bij de start lager zal zijn dan de huidige gemiddelde winst per wagen. Zeer snel, reeds einde 2019, zal er een elektrische SUV gelanceerd worden, er is nog geen richtprijs, maar MBC zal deze SUV in elk geval aan een aantrekkelijke prijs aanbieden om voldoende vraag te creëren. Anderzijds zou de kost voor de batterij in de nabije toekomst sterk kunnen dalen door het grote aanbod in de recent gebouwde fabrieken die veel extra capaciteit opleveren. En binnen de 12 maanden wordt de nieuwe A-klasse gelanceerd; deze zal veel kostefficiënter kunnen gebouwd worden dan zijn voorganger en dus veel winstgevender zijn. In de truck divisie lag in 2016 de nadruk op kostenefficiëntie (700mioEUR kostenbesparing). Er staat al een nieuw kostenbesparingsplan in de steigers voor Europa en dat zou meer dan 1 miljard EUR bedragen. Daimler verwacht (voorzichtigheidshalve) niet dat de vraag naar trucks dit jaar substantieel zal toenemen. Echter, we zien een economische heropleving en infrastructuurinvesteringen als mogelijke katalysator voor de trucksector in 2017. De vraag in US naar trucks zou begin dit jaar al toegenomen zijn. Daimler group verwacht voor 2017 een lichte stijging (tussen 2,5 en 10%) van verkoop, omzet en EBIT dankzij de sterke USD, het volledig nieuwe E-klasse gamma en de facelift van de S-klasse. Aangezien er momenteel veel geïnvesteerd wordt in innovatie en ontwikkeling is de vrije kasstroom wat onder druk, maar dit is een tijdelijke strategie om een sterke positie in connected cars op te bouwen. Het dividend zal hierdoor dit jaar stabiel blijven (dividendrendement van 4,8%); bij stijgende winstgevendheid zal het dividend mee evolueren.

Bertrandt

Bertrandt is een Duits engineering en ontwikkelingsbedrijf dat hoogtechnologische producten van A tot Z ontwikkelt en test. De sectoren waarvoor zij deze ontwikkeling doen zijn o.a. : de automotive sector (80% van de omzet) met projecten omtrent tractoren, auto’s, motoren, vliegtuigen; de hernieuwbare energiesector (windmolens); de scheepsbouw; enz… Het bedrijf opereert wereldwijd en heeft bijna 13000 werknemers. De voornaamste uitdaging en tevens opportuniteit is de e-mobility trend met de zelfrijdende wagens /connected cars (zie Daimler) die ons automobielpark in de komende jaren grondig zullen veranderen. Bertrandt mag heel wat bekende namen uit de automotive sector onder haar klanten rekenen zoals Audi, BMW, Daimler, Continental, Ford, Posche, Renault, Opel, Volkswagen…. Het bedrijf deelde in december zijn jaarresultaten mee die wat onder de verwachtingen bleven : 6,1% omzetgroei en dat ligt onder de vooropgestelde minimumgroei van 7%. De EBIT marge daarentegen was wel on target met een geschatte toename van ongeveer 9% (de doelstelling van Bertrandt ligt tussen 8 en 10,5%). Voor de komende jaren werkt het bedrijf aan honderden nieuwe automodellen met alle belangrijke autoconstructeurs om ecologische en intelligente wagens te ontwikkelen. De CO2 emissienorm wordt tegen 2020 95g/km (EURO-7 norm) en daalt tegen 2025 naar 70g/km (EURO-8 norm). Wetende dat de huidige gemiddelde CO2 uitstoot bij quasi alle constructeurs nog meer dan 120g/km bedraagt is het duidelijk dat er nog een technologische inspanning zal moeten geleverd worden in de komende jaren. Hoewel Bertrandt zeer sterk afhankelijk is van één sector is deze zwakte momenteel eerder een sterkte aangezien er zeer weinig concurrenten zijn in deze activiteit waardoor het bedrijf voor de komende 5 jaar zo goed als zeker is van een compleet gevuld orderboek. De activiteiten van Bertrandt zijn bovendien ongevoelig voor de schommelingen in de verkoop. Het voornaamste risico situeert zich eerder op het vlak van uitgaven m.b.t. research ontwikkeling dat teruggeschroefd kan worden, maar op basis van de CO2 emissienormen die dienen gehaald te worden is die kans momenteel uiterst klein. Bertrandt betaalt een behoorlijk dividend dat een rendement van 2,7% oplevert en zal evolueren met het resultaat.