De curieuze ontmoeting met Tout Va Bien
‘Het volgende nummer..’ zei Jan Wauter Van Gestel, alias Tout Va Bien, ‘is een nummer van … (zucht) Justin Bieber.’ En hij zette een bloedmooie versie in van ‘Let me love you’, alleen begeleid door zijn toetsenist op piano. Een stel naast me greep elkaar innig vast en begon op één tegel te dansen.

Twee jaar na zijn debuutalbum Kepler star stelde Tout Va Bien in de AB zijn nieuwe ep -A curious encounter with- voor. De eerste plaat had nog te veel sfeer en te weinig songs, maar de vijf nummers die Van Gestel schreef met Ozan Bozdag van Oscar and the Wolf staan er. ‘Full stop’ kan zelfs de combinatie aan van Tout Va Biens melancholie met een ‘drop’ waarna er gedanst kan worden. Werkte perfect in de AB.

Uiteraard passeerde de hele ep de revue, en zelfs een nummer dat de plaat niet haalde. Het had de werktitel ‘JW4’ en bleek een huppelende danssong. In recensies van Tout Va Bien valt vaak de naam James Blake, waarschijnlijk om het gedeelde zangtalent, maar wij horen veel warmere elektronica, die onder meer in dit nummer aan de jonge Depeche Mode deed denken. Van de debuutplaat mocht ‘This fight’ niet ontbreken, dat dankzij de live drums een stuk steviger klonk dan op plaat. Terwijl Van Gestel in ‘Kepler star’ nog altijd vocale hoogten haalt waar hij al eens een rakelings langs een satelliet scheert. Hey, als je zo kunt zingen: doen.

Het publiek in de AB, die met gordijnen vol pinkellichtjes was verkleind tot de iets intiemere AB Box, kwam voor die melancholische, trage nummers en leek wat verrast hoe dansbaar nieuw werk als ‘B.E.E.’ was - de langoureuze oosterse klanken van die song waren live ook wat gesnoeid. We hadden massaal dansen verwacht in ‘Lucy’, dat een fijne gillende synth op het einde heeft waarop we voorzichtig ‘aciiiid’ hadden willen roepen. Maar al bij al bleef het bij een mild kniewiebelen in de zaal.

Ligt ook een beetje aan Van Gestel zelf, die in ‘Lucy’ als een stonede ijsbeer over het podium heen en weer liep, maar zelf misschien tien houterige danspasjes deed in het hele optreden. We willen hem aanraden zijn innerlijke Arno te kanaliseren en wat meer te bewegen. En aan zijn bindteksten te werken - die zuchtende aankondiging over Bieber klonk veel natuurlijker dan clichés als ‘u was een geweldig publiek’. En, met dank aan de drie jonge vrouwen die ik voor de AB hoorde: iemand te zoeken die hem kan stylen, want die halflange jas flatteerde hem niet.

Klinkt pietluttig? Als een concert dat muzikaal zo goed zat, qua emotie geen hoger niveau bereikt, dan ligt het misschien aan dit soort details. Het zou zonde zijn -A curious encounter with- te laten mixen en masteren door Phil Tan en Colin Leonard, mensen die ook bij Bieber, Rihanna of Beyoncé aan de knoppen zitten, maar dan niet de volle pot uit de concerten te halen.

Gezien in de AB, 16/2. Concert ***, ep ****