Meer bezoekers voor Kinepolis
Foto: Belga

De Belgische bioscoopgroep Kinepolis heeft vorig jaar 7,5 procent meer bezoekers over de vloer gehad. Met dank aan nieuwe bioscoopzalen in Nederland en Frankrijk.

In totaal hebben vorig jaar 23,8 miljoen filmliefhebbers ontspanning gezicht in een van de Kinepolis-bioscopen. Die bezoekers gaven ook meer uit, wat maakt dat de omzet met 7,7 procent steeg, tot 324,9 miljoen euro.

De courante winst zakte, met 6,5 procent, tot 40,4 miljoen euro omdat de aanhoudende expansie van de groep tot hogere afschrijvingen leidt. Netto hield Kinepolis vorig jaar 47,6 miljoen euro over, een toename met 47,7 procent.

Die extra winst is vooral te danken aan de herverkoop van vier Utopolis-bioscopen - in Mechelen, Turnhout, Lommel en Aarschot, aan de Franse concurrent UGC. De verkoop was opgelegd door de Belgische mededingingsoverheid, om monopolievorming door Kinepolis tegen te gaan. UGC betaalde er 36 miljoen euro voor.

Kinepolis belooft zijn aandeelhouders een dividend van 87 cent, dat is een stijging met ruim tien procent.