'Dag depressie, oude vriend. benieuwd hoe lang je deze keer blijft'
Nu donderdag wordt het nieuwe parkeerplan van kracht en wordt de hele Brugse binnenstad betalend. mvn
Bewoners en werkenden wapenen zich, al vijftienduizend parkeervergunningen uitgereikt
Donderdag wordt in Brugge het nieuwe parkeerplan van kracht. Vijftienduizend bewoners en werkenden kregen al een parkeervergunning.
Nu donderdag wordt het nieuwe parkeerplan van kracht en wordt de hele Brugse binnenstad betalend. mvn
Bewoners en werkenden wapenen zich, al vijftienduizend parkeervergunningen uitgereikt
Donderdag wordt in Brugge het nieuwe parkeerplan van kracht. Vijftienduizend bewoners en werkenden kregen al een parkeervergunning.
BruggeNu donderdag wordt in Brugge het nieuwe parkeerplan van kracht en wordt de hele binnenstad een zone voor betalend parkeren. Tegelijk wordt de stadsrand een blauwe zone, met beperkt gratis parkeren met een parkeerschijf. Alleen wie woont in de binnenstad of de stadsrand, en wie werkt in de stadsrand, zal er voortaan onbeperkt gratis kunnen parkeren.
Sinds december was het mogelijk om een gratis digitale parkeervergunning aan te vragen, en dat hebben bewoners en werknemers dan ook massaal gedaan. Eind vorige week stond de teller op 6.756 nieuwe bewonersvergunningen. Bewoners die een vignet volgens het oude parkeerplan hadden, zien dat vignet automatisch omgezet naar een nieuwe, digitale parkeervergunning.
Petitie
Zo komt de teller op de vooravond van het ingaan van het nieuwe parkeerplan op net geen 14.500 digitale parkeervergunningen. Daarbij komen ook nog ruim duizend vergunningen voor werknemers van bedrijven in de blauwe rand en net geen duizend aanvragen voor het voordelig tarief voor wie werkt in de binnenstad.
‘De 940 aanvragen voor het parkeertarief voor werkenden vind ik nog verrassend weinig’ Renaat Landuyt Burgemeester
Het nieuwe parkeerplan is omstreden, omdat werknemers niet langer gratis in de binnenstad kunnen parkeren. Zo vroegen de N-VA en Open VLD om het plan te herzien en de invoering ervan uit te stellen, en begon Open VLD zelfs een petitie om een referendum af te dwingen.
Burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) ziet in de cijfers echter het bewijs dat er dringend nood was aan een plan dat de parkeerdruk voor de bewoners verlaagt. ‘In vergelijking met het grote aantal bewonersvergunningen zijn de 940 aanvragen voor het parkeertarief voor werkenden zelfs nog verrassend weinig. Ik ben er ook van overtuigd dat hoe langer hoe meer werknemers zullen overschakelen op alternatieven, zoals de fiets en randparkings.’
Virtueel plaatstekort
Hoe dan ook blijkt uit de cijfers dat ook zonder de wagens van werknemers parkeren moeilijk wordt, want met bijna zevenduizend bewonersvergunningen tegenover vijfduizend bovengrondse parkeerplaatsen heeft de binnenstad nu al een virtueel plaatstekort. ‘Al parkeren nooit alle wagens tegelijk in Brugge. En veel eigenaars hebben ook een privégarage of oprit’.
De ambtenaren van de parkeerwinkel draaiden overuren. mvn
‘De digitale vergunning vragen ze dan aan om praktische redenen. Logisch, want voor twee wagens is die ook gratis’, zegt schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A). ‘Dat verklaart ook waarom het aantal parkeervergunningen in de binnenstad met 880 gestegen is.’
‘Mensen vragen de digitale vergunning om praktische redenen aan, want voor twee wagens is die gratis’ Annick Lambrecht Schepen van Mobiliteit