Mediahuis verhoogt winst met 11 procent

Mediahuis, de uitgever die titels als De Standaard, NRC en Het Belang van Limburg overkoepelt, heeft de nettowinst met 11 procent verhoogd. Door een nieuwe stap in de fusie van Mediahuis, wordt de uitgever straks een derde groter.

Mediahuis maakte deze ochtend stevige cijfers bekend. De nettowinst ging 11 procent hoger tot 21,7 miljoen euro en de bruto-bedrijfswinst kwam uit op 64 miljoen (+4%). De groep verkocht 754.652 krantenexemplaren op dagbasis. De uitgever verteert de verschuiving van print naar digitale abonnementen goed. ‘Digitale abonnementen leveren ons niet minder brutomarge op dan printabonnementen. Een digitaal abonnement levert ons minder omzet op, maar inzake brutomarge is er geen verschil’, zegt Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis.

‘Ondanks een stagnerende omzet (398,5 miljoen) ging de brutomarge toch 2 procent hoger’, zegt Kristiaan De Beukelaer, financiële man van Mediahuis. Bij De Standaard bijvoorbeeld steeg de digitale verkoop met 20 procent en bedraagt die nu al 17 procent van de verkochte oplage. Bij NRC Handelsblad is 28,8 procent van de verkoop al digitaal. NRC Handelsblad en nrc.next groeiden afgelopen jaar met een stevige 6 procent. De daling van nrc.next is daarmee gekeerd.

Populaire titels als Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen, staan nog veel vroeger in de digitale transformatie. Daar is het minder duidelijk of de steeds meer populaire combinatie digitaal en print bij titels als De Standaard en NRC, ook daar kan aanslaan. Afgelopen jaar was er druk op de verkoop van de populaire titels.

Sterke digitale groei

De advertentieverkopen ging 1,1 procent hoger. In print was er een daling maar digitaal was er een double digit groei. ‘En we boorden nieuwe segmenten aan zoals digitale video’, zegt Ysebaert. ‘Diversifiëren van de inkomsten én kostencontrole blijft belangrijk om de winstgevendheid te bewaken’, zegt De Beukelaer.

Uitgevers zijn verplicht zowel te investeren in hun klassieke (print)activiteiten én in digitale groei en nieuwe competenties. ‘Vandaar dat schaal zo belangrijk wordt’, zegt Ysebaert.

Mediahuis verwerft binnenkort al meer schaal door een nieuwe stap te zetten in de fusie tussen Concentra en Corelio. Zo wordt de Nederlandse uitgever Media Groep Limburg (De Limburger) ingebracht naast onder meer een reeks audiovisuele belangen. Die omvatten vier regionale tv-zenders en de deelneming in De Vijver Media (Vier, Vijf, Zes, Woestijnvis).

Dat zal de omzet en brutowinst met een derde opdrijven tot respectievelijk 530 miljoen en ruim 85 miljoen. De dagelijkse krantenverkoop stijgt tot 900.000 en online is er een bereik van 2 miljoen lezers per dag. Mediahuis werkt ook aan een bod op TMG, uitgever van onder meer De Telegraaf. Dat zou bij een succesvolle overname van Mediahuis de nummer twee maken in Nederland met een marktaandeel van 36 procent.