Vlaming luistert meer naar radio
Radio 2 blijft de populairste zender. Foto: Foto Kurt

Vlamingen hebben in de laatste vier maanden van vorig jaar meer naar de radio geluisterd dan in de periode daarvoor. Er werd ook langer geluisterd. Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender, voor Studio Brussel.

Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Het populaire VRT-merk haalt 28,6 procent marktaandeel. JOE zet een recordresultaat neer: de radiozender van Medialaan haalt met 9,1 procent marktaandeel zijn beste resultaat ooit.

Bijna 4,4 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio, dat is nog meer dan in de vorige gemeten periode. Niet alleen het bereik van het medium is hoog, ook de luisterduur is tijdens de nieuwste meting gestegen. 'Dat bewijst dat de luisteraars zeer trouw blijven aan het medium', luidt het bij de VRT.

Radio 2 blijft afgetekend de populairste zender en haalt een marktaandeel van 28,6 procent op de doelgroep 12+. Dat is iets minder dan bij dezelfde periode van 2015 (29,2 procent). Studio Brussel bekleedt de tweede plaats, met 13 procent marktaandeel (tegenover 12,9 procent in de laatste vier maanden van 2015). Q-Music, de andere radiozender van Medialaan, blijft met 11,6 procent stevig op de derde plaats (tegenover 12,5 procent in 2015) en is nog steeds de grootste commerciële zender.

MNM, de jongerenzender van de VRT, zet zijn opmars voort en klokt af op 11,2 procent (10,2 procent in 2015). 'Dat is één van hoogste marktaandelen sinds de lancering', zegt Els Van de Sijpe, manager radio.

JOE stijgt van 7,8 procent naar 9,1 procent, zijn beste resultaat ooit. Radio 1 heeft een marktaandeel van 8,4 procent, tegenover 9,4 procent bij de derde golf vorig jaar. Nostalgie, de derde commerciële zender in Vlaanderen, blijft nagenoeg stabiel op 5,7 procent. En Klara, het klassieke net van de VRT, stijgt licht tot 2,6 procent.