Sickinghe investeert fors in bloemenverkoper Bloomon
Duco Sickinghe valt voor de bloemen van Bloomon Foto: Jimmy Kets

Duco Sickinghe en zijn investeringsfonds Fortino doen hun grootste investering tot nu toe. Dit via een instap in het online bloemenplatform Bloomon dat zich zo snel mogelijk tot wereldbedrijf wil ontpoppen. Een check van 23 miljoen dollar moet helpen.

Het precieze bedrag van de investering maakt Fortino, het fonds rond Duco Sickinghe, niet bekend maar volgens Renaat Berckmoes is het de grootste investering tot nog toe van Fortino. Bloomon bestaat nog maar sinds eind 2014 maar wist via twee kapitaalrondes al 27,4 miljoen dollar (25,5 miljoen euro) op te halen.

De nieuwste ronde slaat op 23 miljoen dollar. Drie partijen hoesten het geld op. Twee bestaande fondsen (het Nederlandse Inkef Capital en het Franse Partech Ventures) en nieuwkomer Fortino. Die krijgt het label ‘lead investor’ wat betekent dat het fonds van Sickinghe het grootste deel ophoest.

Bloomon startte eind 2014 in Nederland en werd vervolgens in Duitsland en België (november 2015) actief. Het Verenigd Koninkrijk en Denemarken volgden afgelopen jaar. ‘We zijn nu al in vijf landen actief maar we willen een wereldbedrijf worden’, zegt Patrick Hurenkamp, co-stichter en algemeen directeur van Bloomon.

Bloomon werkt met een flexibel abonnement. Op de website kunnen klanten kiezen voor het formaat van het boeket evenals de bezorgfrequentie: wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. Bloomon werkt met eigen stylisten die telkens een nieuwe bos bloemen samenstellen.

Volgens Hurenkamp, geboren in 1984, is één van de sterktes van Bloomon dat het haar bloemen direct afneemt van de kweker waardoor de bloemen verser zijn dan bij een traditioneel boeket en de supply chain tot 80 procent korter is. Hurenkamp komt zelf uit de bloemensector en studeerde zowel aan business schools in Nederland, Parijs als Kopenhagen.

Hij was eerder verantwoordelijk voor de oprichting van Hellofresh, Westwing en Payleven. Ook Hellofresh werkt met een abonnementsformule. Hij werkte ook nog voor de Boston Consulting Group waar hij mede-oprichter Bart Troost leerde kennen die eveneens nog onlinewinkels opzette.

Renaat Berckmoes, ex-Telenet en partner bij Fortino, is vooral gecharmeerd door de kwaliteit van het management. ‘Dit is nog een jong bedrijf maar hebben een sterke organisatie zoals je dat bij een matuur bedrijf verwacht. Ze hebben een sterk IT-platform, goede bedrijfsprocessen, veel kennis van de markt en klant. Ze doen de juiste dingen.’

1 miljoen boeketten

Sickinghe lijkt dan ook overtuigd dat Bloomon zijn ambitie om een wereldspeler te worden, kan waar maken. Tot nu toe haalt Bloomon de afgekondigde mijlpalen. Bij de oprichting heette het dat het bedrijf in minder dan 2 jaar 100.000 boeketten wilde verzenden binnen Nederland. Een jaar later zei Bloomon dat het binnen de twee jaar naar 1 miljoen boeketten wilde gaan. ‘En daar staan we dichtbij. We gaan die doelstelling halen’, zegt Hurenkam.

Bloomon is gevestigd vlakbij de Nederlandse bloemenveiling in Aalsmeer en koopt er rechtstreeks aan. Bloomon is de enige ‘middleman’ in het verhaal. ‘En daardoor kunnen we verse bloemen leveren tegen iets hogere marge’, klinkt het.

Voor Fortino is het ook de eerste keer dat het fonds zich waagt aan een investering in een consumentenbedrijf. Tot nu toe investeerde hij in technologiebedrijven die werken voor de bedrijfswereld. De Europese markt van bloemenverkoop is nu 25 miljard euro groot. Dat is nu nog hoofdzakelijk een ‘offline-verkoop’. Hurenkamp wil daarin de belangrijkste onlinverkoper worden.

‘We hopen binnen twee tot drie jaar meer dan 100 miljoen euro omzet te halen en winstgevend te zijn’, zegt Hurenkamp. De meeste klanten van Bloomon kiezen voor een tweewekelijkse en maandelijkse formule. Bloomon kiest de bloemen zelf. ‘Iemand die van Scandinavische design houdt, elegant en sober zal zeker hun stijl appreciëren’, zegt Berckmoes.