Hollywoodsterren ruimen plaats voor Belgische bartenders

De bekende Campari-kalender is niet meer. In plaats daarvan speelt het drankmerk de kaart van social media. De kalender maakt plaats voor de Youtubereeks ‘The Red Diaries’ waarin enkele internationale bartenders hun favoriete Camparicocktail bereiden - onder wie ook onze eigen Jan en Hannah Van Ongevalle.

‘Als je zestien jaar hetzelfde doet’, zegt Bob Kunze-Concewitz, ceo van Gruppo Campari, ‘en nog redelijk succesvol ook, dan wordt het hoog tijd om je comfortzone te verlaten. Alles kan beter. Cocktails zitten in het hart van Campari, dus wilden we de mensen die ze tot leven wekken – de bartenders – als de nieuwe helden opvoeren. We zochten de beste professionals ter wereld op, en vroegen of ze ons een Camparicocktail konden maken.’

Dalida

Jan en Hannah Van Ongevalle gaven maar al te graag gehoor aan die oproep. ‘Ik ben een fan van bitter’, zegt Jan, die samen met dochters Hannah en Noa, en zoon Ran de Knokse cocktailbar The Pharmacy runt. ‘Campari is daar de ideale drank voor. Je kunt het in veel cocktails gebruiken, maar door niets anders vervangen.’

Hun Été Anisé-cocktail moest een zomers drankje worden, aangezien de Van Ongevalles het julifilmpje voor hun rekening nemen in The Red Diaries. ‘De officiële versie is dat we onze inspiratie haalden bij enkele pronte jongedames die gaan shoppen in Milaan’, vertelt Jan, ‘maar eigenlijk hadden we de Italiaanse zangeres Dalida voor ogen toen we deze cocktail samenstelden. Een tijdloos, elegant en klassevol icoon uit de jaren zestig.’

Été Anisé

Ingrediënten:

5 cl Campari
3,5 cl mix van sinaasappel- en citroensap
1,5 cl simple syrup (gelijke delen water en suiker)
2 theelepels absint
2 theelepels Rinquinquin (een Zuid-Franse aperitieflikeur van perziken)
2 cl tonic

Bereidingswijze:

Voeg de ingrediënten, zonder de tonic, in een shaker, met ijs. Goed shaken, en uitschenken over crushed ice in in een highballglas. Aftoppen met tonic, en afwerken met een schijfje gedroogde sinaasappel, eetbare bloemen en een stukje steranijs.

Naast Hannah en Jan droegen onder andere ook Julie Reiner van de vermaarde Clover Club in New York, en Seba Atienza van de al even beroemde Floreria Atlantico in Buenos Aires hun steentje bij. Hun cocktails, de recepten en de verhalen erachter werden gebundeld in een boek.

Met deze Red Diaries-campagne geeft Campari een nieuwe boost aan zijn marketingmachine, die al meer dan honderd jaar op volle toeren draait. In 1894 maakte de kunstenaar Mora de eerste publiciteitsposter voor dit 157 jaar oude Italiaanse merk, in belle-epoquestijl. Later gaf Campari opdrachten aan artiesten als Fortunato Depero, Marcello Dudovich en Federico Fellini. Hun iconische werk is verzameld in de Camparigalerij, in hun Milanese hoofdkwartier.

Kortfilm

Ook dit jaar breit Campari verder aan die collectie. Gekoppeld aan The Red Diaries presenteren ze een opmerkelijke kortfilm op YouTube, getiteld Killer In Red. ‘We zagen onze kans schoon om samen te werken met de beste Italiaanse regisseur van het moment’, aldus Kunze-Concewitz. ‘Paolo Sorrentino (regisseur van onder meer La Grande Bellezza, red.) schreef een prachtig script voor deze kortfilm, en verfilmde het ook. Als hoofdpersonage wilden we iemand met klasse en elegantie, dus leek Clive Owen ons wel een geschikte keuze.’

Killer In Red is een compact maar beklijvend kunstwerk, helemaal in Sorrentino-stijl: visueel verbluffend, maar voorzien van de nodige weerhaakjes, én van een einde dat gedrenkt is in mysterie. Owen vertolkt een bartender die de toekomst van zijn klanten kan voorspellen, aan de hand van de cocktails die hij voor ze maakt. We zien onder meer de Negroni (drie gelijke delen Campari, rode vermout en gin), de Boulevardier (drie gelijke delen Campari, rode vermout en bourbon) en de Americano (gelijke delen Campari en rode vermout, aangevuld met soda) passeren. Er ontspint zich een broeierige romance met een roodharige femme fatale, gevolgd door het nodige drama, en een ultiem mysterie.

Tijdens de officiële voorstelling van Killer In Red, in een bioscoop in Rome, staat Hannah recht tijdens de vragenronde. Ze wil weten welke Owens favoriete Camparicocktail is, en welke Sorrentino verkiest. ‘Ik heb ze hier leren maken, in een kleine bar’, antwoordt Owen. ‘De Boulevardier vond ik het lekkerst.’

Sorrentino spreekt vloeiend Engels, maar laat zich – trouw aan de aloude Italiaanse filmtraditie – bijstaan door een tolk. ‘Ik ken maar één cocktail, de Spritz’, zegt hij droog. ‘Dat is mijn drankje.’ Hannah trekt haar stoute schoenen aan. ‘Ik zal je eens een Negroni maken’, zegt ze. ‘Die zul je ook wel lusten.’ Sorrentino kan een glimlach niet onderdrukken – intussen is zijn ticket naar België waarschijnlijk al geboekt.