Butlerbedrijf start eigen opleiding om personeelstekort op te vangen
Foto: michel vanneuville

Het Oostkampse butlerbedrijf VIP & Butler Services start met een eigen opleidingstraject. Daarmee wil het bedrijf de moeilijke instroom van goed geschoold personeel het hoofd bieden en zelf mensen aantrekken.

Het bedrijf verleent verschillende butlerdiensten op maat, voor feesten of evenementen of de begeleiding van personen of gezinnen. VIP & Butler Services ziet een sterk stijgende vraag, vooral naar zogenaamde ‘lifestyle managers’. Dat zijn mensen die het leven van een persoon of een gezin zo gestructureerd mogelijk laten verlopen.

‘Maar we merken een groot tekort op, en ook de instroom vanuit hotel- of butlerscholen valt vaak tegen. Veel net afgestudeerden kunnen nog een krant strijken of een tafel dekken, maar een trappist inschenken lukt dan weer niet. Daarom willen we zelf opleidingen geven, op een niveau dat onze klanten van ons verlangen’, merkt hoofdbutler Kristiaan Polgar van VIP & Butler Service op.

Daarom start het bedrijf met een eigen Academy.

Dat traject bestaat uit twee delen. Het eerste deel is theoretisch en duurt tien weken. Cursisten gaan aan de slag met tien modules, gaande van kennis van dranken, tot communicatie en houding.

Het tweede deel is een praktisch gedeelte waarbij de cursisten vier weken volop meedraaien in de sector. Er zullen ook enkele masterclasses worden aangeboden. Samen hangt hier wel een prijskaartje van net geen 9.000 euro aan vast. ‘Maar de gepassioneerde cursisten die goed scoren bieden wij meteen een exclusiviteitscontract aan’, aldus Polgar.

Het bedrijf zoekt niet enkel butlers en lifestyle managers, maar ook chauffeurs, eventplanners en nanny’s. VIP & Butler Services werkt nu met een vijftiental medewerkers maar moet veel uitbesteden aan partners. Met dit traject wil het bedrijf een veelvoud aan werknemers aantrekken.