donderdag 19 januari 2017 - Binnenland
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook gplus nextprevshare twitter video

Doel moet verdwijnen als het nieuwe Saeftinghedok er komt.  Dieter Telemans/id/photo agency

Groen: geld voor dok brengt niets op

Groen dient alternatief in voor Saeftinghedok

‘Bestaande infrastructuur efficiënter gebruiken’

‘Investeer 750 miljoen euro elders’

Van onze redactrice 

BrusselWat is er nodig om de verwachte groei van de containertrafiek van Antwerpen tegen 2030 op te vangen? Tot voor kort lag het antwoord vast: een nieuw havendok, het Saeftinghedok, pal op het dorp Doel.

Maar omdat de uitvoering botste op onophoudelijk protest van de buurt en op de Raad van State, veranderde de Vlaamse regering het geweer van schouder. Via de nieuwe juridische procedure ’complexe projecten’ lijstte ze een aantal alternatieven voor het dok op. En ze riep de bevolking van de gemeenten in en rond Antwerpen op om tegen 18 januari zelf voorstellen te doen.

Op de valreep dienden de gemeenteraadsleden van Groen van de gemeenten Antwerpen, Lokeren, Zwijndrecht en Beveren hun voorstel in: de bestaande infrastructuur efficiënter gebruiken, een efficiëntere stapeling van containers en een totaal geautomatiseerde afhandeling. Gecombineerd met een verdieping van de Europaterminal, het optimaal benutten van de Kieldrechtsluis en het overwegen van en nieuwe zeesluis voor het Delwaidedok.

‘De toegevoegde waarde van meer containertrafiek is beperkt en het aantal jobs stijgt nauwelijks’ Wouter Van besien  Gemeenteraadslid Antwerpen Groen

Efficiënter werken betekent wel dat de havenbedrijven zelf moeten investeren, terwijl de aanleg van een dok door de overheid wordt gefinancierd. ‘Dat klopt’, zegt Wouter Van Besien, gemeenteraadslid in Antwerpen, die het voorstel mee indiende. ‘Maar de haven geeft de gronden in concessie, daar mag ook iets tegenover staan. In Hamburg gebeurt de containerbehandeling een pak efficiënter, dat moet hier ook kunnen.’

 

Groeicijfers kloppen niet

Groen stelt ook vragen bij het uitgangspunt van de Vlaamse regering. ‘Ten eerste vertrekt de regering van veel te hoge groeicijfers’, zegt Van Besien. ‘In 2005 is een prognose gemaakt over de groei van de containertrafiek, met twee scenario’s (zie grafiek). De echte groei tussen 2005 en 2016 leunt volledig aan bij de laagste voorspelling. Toch gaat de regering uit van de veel snellere groei.’

‘Ten tweede is het erg de vraag of Vlaanderen wel 750 miljoen euro moet investeren in containertrafiek. De toegevoegde waarde is beperkt (6-7 cent per euro), meer trafiek levert ook weinig extra jobs op. Volgens cijfers van de Nationale Bank is tussen 1998 en 2015 de containertrafiek gestegen van 3 naar 9,3 miljoen containers, maar is het aantal jobs ongeveer gelijk gebleven (60.000). De Nederlandse Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (een studiedienst van de overheid) bracht een spraakmakend rapport uit dat de haven niet langer de belangrijkste motor van de Nederlandse economie is en dat de overheid elders moet investeren. Wij willen dat de Vlaamse overheid ook een scenario onderzoekt waarbij geïnvesteerd wordt in andere economische activiteiten.’

‘Ten derde,’ zegt Van Besien, ‘is de vraag waarom alleen wordt ingezoomd op Antwerpen. Waarom wordt er niet samengewerkt met andere havens, zoals de Gentse haven en Zeelandhaven?’

Dreigen met jobs

Van Besien maakt zich weinig illusies. ‘De Vlaamse regering en het Antwerps stadsbestuur hebben hun agenda altijd erg laten bepalen door de haven, die er altijd mee dreigt dat banen in gevaar komen als er niet wordt gedaan wat zij willen. De Vlaamse regering heeft een mooie visienota 2050 gemaakt waarin ze pleit voor een circulaire economie (materialen worden hergebruikt en grondstoffen behouden hun waarde, red.). Maar investeren in containertrafiek gaat daar lijnrecht tegenin.’

Sport
  1. Lionel Cox is nieuwe voorzitter van Belgische Schietfederatie
  2. België verslaat Nederland op EK rugby U20
  3. Video Antwerpenaren gekroond tot Europees kampioen zwerkbal
  4. Organisator Ronde van Frankrijk houdt criterium in China
  5. Barcelona moet Arda Turan drie weken missen
  6. An-Sophie Mestach vervoegt Zanevska in kwartfinales
  7. Maryna Zanevska zit bij laatste acht in Croissy-Beaubourg
  8. Alonso ondanks 'trage' McLaren: "Ik heb nog nooit zo goed gereden als nu"
  9. Wedstrijdjury geeft rist renners boete na openingsrit
  10. Cofidis legt sprintbom Bouhanni vast tot eind 2019
  11. KV Mechelen zal pas volgend seizoen weer op kapitein Seth De Witte kunnen rekenen
  12. Barcelona moeit zich met interlandschorsing Messi: “Oneerlijk en totaal buiten proportie”
  13. Avila pakt tweede ritzege in Ronde van Taiwan, Kevin De Jonghe toont zich
  14. Bernard Hinault is opgenomen in Giro d’Italia Hall of Fame
  15. Greg Van Avermaet: “Ik ga agressief koersen in de Ronde. Ik voel dat het mijn beurt is”
  16. Wozniacki vervoegt Pliskova in halve finales in Miami
  17. Wawrinka moet verjaardag in mineur vieren na vervroegde uitschakeling in Miami
  18. NBA. Curry leidt Golden State in Houston voorbij ‘The Beard’ naar 60ste seizoenszege
  19. Video Brazilië is dankzij knappe goals eerste land dat zich kan kwalificeren voor WK 2018
  20. Achtste finales zijn eindhalte voor Goffin in Miami