Elk jaar zet België zo'n 5.000 vreemdelingen gedwongen op het vliegtuig. Het is het sluitstuk van ons asiel- en migratiebeleid. Over hoe zo'n repatriëring verloopt, is weinig bekend. Met de reeks 'Exit België' opent De Standaard nu, voor de eerste keer, de zwarte doos van dat gedwongen terugkeerbeleid.


‘Private firma’s in slecht daglicht omdat politie escortes graag zelf doet’

Tussen 2006 en 2013 hebben wij een beroep gedaan op een private firma om vreemdelingen terug te brengen’, reageert Piet Demeyere, woordvoerder van TUI (vroeger Jetair). ‘De federale politie wilde in die tijd alleen met Brussels Airlines samenwerken. We waren dus wel verplicht om een private firma in te huren. Deze firma werd ons zelfs door de overheid aangeraden.’
Belga

‘De firma heeft verschillende opdrachten voor ons uitgevoerd, wij hebben nooit problemen ondervonden, tot dit incident. Achteraf bleek dat de security-agenten op die vlucht niet de juiste vergunning ...