Christophe Coppens regisseert eerste opera in De Munt
Foto: IMAGEGLOBE

Een van de producties die dit seizoen onderdak vindt in De Munt (of eerder het tijdelijke Muntpaleis op Tour & Taxis) is een opera die werd geregisseerd door kunstenaar en voormalig modeontwerper Christophe Coppens. ‘Het voelt een beetje als thuiskomen.’

Nadat Coppens vier jaar geleden de modewereld vaarwel zei, richtte hij zich in Los Angeles op zijn carrière als kunstenaar. Nu maakt hij zich op om voor De Munt zijn eerste grote opera te regisseren: Foxie!, een bewerking van Het sluwe vosje van de Tsjechische componist Leoš Janácek.

Het is voor Coppens niet alleen een nieuwe stap in zijn carrière als vrije kunstenaar, maar tegelijk ook een soort thuiskomst: voor zijn modecarrière volgde hij immers een opleiding als theaterregisseur en acteur.

‘De cirkel is rond. Ik ben begonnen in het theater, heb vervolgens gekozen om mij op andere media te concentreren. Maar de bagage van het theater, verhalen vertellen, licht, geluid, ruimte zijn steeds blijven resoneren in alles wat ik tot hiertoe gedaan heb. Als ik een object maak, denk ik tegelijk aan de ruimte waarin dit komt te staan, het licht dat er op valt en de soundtrack die er bij hoort’, aldus Coppens

‘In die zin voelt het heel natuurlijk om opnieuw voor het podium te werken. Ik heb het eerlijk gezegd ook gemist. Het is een heel omvattend gevoel om een opera op het toneel te brengen, voor het eerst kan ik alle facetten van mijn werk tegelijk toepassen. Ik voel het dan ook een beetje als thuiskomen.’

‘De muziek van Janácek is werkelijk ongelooflijk mooi. Je doet je ogen dicht en je ziet gewoon de beelden. Het is zo modern en filmisch. Er is ook nog zoveel meer te lezen in deze gelaagde muziek, meer nog dan in de tekst. De vele instrumentale tussenspelen lenen zich ook om verhaallijnen verder uit te bouwen, karakters uit te diepen.’

Coppens deed dat door een duister laagje toe te voegen, met experimenterende jongeren die in conflict komen met de volwassen wereld. ‘Het gaat over mensen die menselijk zijn. De natuur van de mens, de mens als dier. Het onvermijdelijke. Het onontkoombare. Ik probeer dit te benaderen vanuit twee standpunten: enerzijds is er de adolescent die zichzelf, zijn seksualiteit en de wereld ontdekt, en anderzijds is er de mens van middelbare leeftijd die het onafwendbare op zich af ziet komen. Het draait rond de vraag hoe deze twee leefwerelden samenkomen, botsen, elkaar een spiegel voorhouden en tegelijk vervreemden van elkaar.’

De opera gaat op 17 maart in première, tickets kunt u bestellen via de website van De Munt.