Vakbonden vrezen onhoudbare situatie bij Infrabel
Foto: BELGA
De besparingsmaatregelen bij Infrabel zorgen voor een onhoudbare situatie bij de spoorwegnetbeheerder, zo vrezen de vakbonden.

De fusie tussen Tuc Rail, het studiebureau voor de spoortechnologie van Infrabel, en Ixilio, dat IT-diensten levert aan Infrabel, zal gepaard gaan met een daling van het personeelsbestand. Infrabel, dat eind 2014 14.073 voltijdse werknemers had, zal eind 2020 nog 10.299 werknemers tellen.

'Er zal niemand ontslagen worden, het zal gaan om mensen die vrijwillig vertrekken en mensen die op pensioen gaan die niet vervangen worden', zo verduidelijkt Infrabel.

De vakbonden maken zich zorgen. 'Het wordt moeilijk voor Infrabel om de essentiële taken te verzekeren', waarschuwt Marianne Lerouge, de Franstalige topvrouw van de christelijke spoorbond ACV Transcom.

ACV en de socialistische spoorbond ACOD hadden zich aan besparingen verwacht, maar betreuren dat enkel het personeel wordt geviseerd. De vakbonden suggereren om ook naar de onderaannemers te kijken en desnoods sommige activiteiten weer binnen Infrabel te reïntegreren.

'Er is vandaag al een tekort aan technici en ingenieurs, een situatie die zich ook zal voordoen bij andere categorieën werknemers', voorspelt Michel Abdissi, voorzitter van de socialistische spoorbond. 'Hoe gaat men morgen de treinen doen rijden?.'

De bonden vrezen ook dat de besparingen bedoeld zijn om het spoor te ontmantelen. 'Vervolgens zal men kunnen aantonen dat er onvoldoende capaciteit is en nog meer overgaan tot privatiseren', zegt Abdissi.

De vakbonden zijn voorlopig nog niet geïnformeerd over de plannen. Ze wachten op de presentatie van een ondernemingsplan. Op 24 januari is een stuurcomité gepland, waarop de vakbonden vragen zullen stellen over de tewerkstelling.