De tien beste tentoonstellingen van 2016
Foto: Amedeo Modigliani, L'oeil intérieur
1

Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie

 


Het was een unieke kans: bijna het volledige geschilderde en getekende werk dat van Jeroen Bosch bewaard bleef, werd in zijn geboortestad 's- Hertogenbosch bijeengebracht. De stormloop bleef niet uit. Terecht, want dit met duivels en fantasiewezens gestoffeerde oeuvre blijft mateloos fascineren.

2

Abstract expressionism

 


Heilige idealen, hoge ambities: met dodelijke ernst zetten de krachtpatsers van de naoorlogse Amerikaanse kunst zich aan het schilderen. Jackson Pollock, Mark Rothko, Clyfford Still: hun gevecht met de verf leverde monumentale doeken op.
(Nog tot 2/1 in de Royal Academy in Londen)

3

Icônes de l'art moderne

 


De Russische collectioneur Sergej Sjtsjoekin, wiens verzameling moderne kunst na de revolutie van 2017 in beslag genomen werd, haalde enkel meesterwerken in huis. De weelde aan Matisses, Picasso's en Gauguins keerde dit najaar terug naar Parijs.
(Nog tot 20/2 in de Fondation Louis Vuitton in Parijs)

4

Op zoek naar Utopia

 


Met tachtig prachtstukken vertelt 'Op zoek naar Utopia' een rijk gestoffeerd verhaal: de zoektocht naar geluk, macht en kennis in een veranderend Europa rond 1500. Het hoofdstuk over paradijs en hel overdondert meteen. Het toont ondermeer de 'besloten hofjes' uit Mechelen, door geduldige vrouwenhanden gekoesterde retabels uit de late middeleeuwen.
(Nog tot 17/1 in Museum M, Leuven)

5

Unfinished

 


New York had dit voorjaar Anthony Van Dyck en Marcel Broodtaers te gast. Maar de topper was de openingstentoonstelling van Met Breuer, de nieuwe dépendance van het Metropolitan Museum. Van Jan Van Eyck tot Rembrandt, van Gauguin tot Lucian Freud, van Gustav Klimt tot Luc Tuymans: de kunstgeschiedenis werd bekeken vanuit de vraag wanneer een werk echt af is. Een verrassende insteek.

6

Amedeo Modigliani, L'oeil intérieur

 


Een 'liggend naakt' van Amedeo Modigliani werd eind vorig jaar nog voor een topbedrag van 158,4 miljoen euro geveild. Een zorgvuldig samengestelde overzicht in het LaM in Rijsel ging op zoek naar de bronnen van Modigliani en zijn kunst van het weglaten. Inspiratie vond deze bohémien bij de sculptures nègres en Afrikaanse maskers waar zijn tijdgenoten zo verzot op waren, maar ook in de extreme stilering van de kunst van de Cycladen en het oude Egypte, of in dansende Khmerbeelden.

7

Rinus Van de Velde, Donogoo Tonka

 


De eerste museale presentatie van Rinus Van de Velde (33) in ons land was meteen een hit. Zo'n 75.000 bezoekers kwamen in het Smak in Gent kijken naar zijn houtskooltekeningen. Technisch verbluffend, met een absurd avonturenverhaal als rode draad.

8

Saul Leiter

 


De schilderkunst was Saul Leiters eerste liefde. Maar het zijn zijn foto's die hem tot een unieke figuur maken. Omdat ze zo schilderachtig zijn, maar ook omdat ze verrassen door hun bijzondere kijk op alledaagse straattaferelen. Pas na zijn tachtigste, in 2006, kwam de grote doorbraak. Sindsdien is de ster van Saul Leiter almaar feller gaan schijnen.
(Nog tot 29/1 in het Fomu in Antwerpen)

9

Peter Rogiers

 


Het Middelheimmuseum had een fraaie zomertentoonstelling in petto. Peter Rogiers laaft zich aan de groten van de kunstgeschiedenis, maar ook aan stripverhalen en B-films. Zijn monumentale bronzen of aluminium palmbomen, verwijzend naar strandscènes, en zijn dreigende vogels maakten indruk. Beeldhouwkunst met scherpe kantjes.

10

Divine decadence

 


Overdaad, verval, barokke extravaganza: decadentie was dit voorjaar troef in het kasteel van Gaasbeek. Theatermaker Stef Lernous (Abattoir Fermé) tekende een speels parcours uit. Het historisch decadentisme, dat rond 1900 zijn gloriemoment beleefde, koppelde hij aan de hedendaagse fascinatie voor glamour en prikkelerotiek. Een hoogst originele kasteelbenadering.