‘Originele wafelenbak voor Music for Life levert twee punten op’
De vlam van Music for Life Foto: BELGA

De studenten van de UHasselt die het vak Micro-economie volgen hebben hun borst moeten natmaken. Hun docent Tom Kuppens heeft twee punten gekoppeld aan een originele inzamelactie voor Music for Life.

Tot vorig jaar gaf Kuppens zijn studenten nog de keuze: of een ingewikkelde examenvraag beantwoorden, of een actie voor Music for Life organiseren. Ruw geschat 98 procent koos ervoor zich voor het goede doel in te zetten, in ruil voor maximaal twee punten. Vanaf dit jaar verplichtte Kuppens de opdracht.

Waarom de verplichting?

‘De overgrote meerderheid van de studenten koos er al voor. Met veel enthousiasme overigens. Maar voor alle duidelijkheid: twee van de twintig punten die ik in totaal uitdeel voor mijn vak, staan op deze opdracht. Er zijn nog andere evaluaties.’

Geldt het principe: hoe hoger de opbrengst, hoe meer punten er te behalen vallen?

‘Het bedrag telt mee ja. Het zijn tenslotte studenten Economie. Als ze kunnen demonstreren dat ze vaardig met bedrijven kunnen onderhandelen of mensen kunnen overtuigen, wil ik dat ook belonen. Maar ik kijk ook naar de moeite en de creativiteit die ze erin steken. Ze moeten daarnaast ook verantwoorden hoe ze de principes van duurzaam ondernemen toepassen in een paper.’

Welke acties worden er georganiseerd?

‘Er zijn studenten die iets gedaan hebben rond duurzame mobiliteit door testritten met Tesla’s te organiseren. Dat is best wel origineel. Er was ook al een studeermarathon en een Slimste Prof-quiz. Er zijn ook studenten die wafels bakken en op de kerstmarkt verkopen. Minder origineel misschien, maar ze passen dan het principe van duurzaamheid toe door de wafels te bakken samen met mensen met een beperking, die de opbrengst van de actie krijgen.’

Waarom doet u dit?

‘Ik geef het vak Micro-economie. Winstmaximalisatie is daarin een centraal principe. Maar ik besteed ook een les aan duurzaamheid. Ik laat filmpjes zien die verdriet opwekken. Bijvoorbeeld van 11.11.11 over klimaatverandering of over het effect van voedselproductie op dierenwelzijn. Ik wil studenten zelf laten nadenken over duurzaamheid en wat ze kunnen betekenen. Net zoals bedrijven als Colruyt en Torfs dat nu al doen.’

Is er voldoende aandacht voor duurzaamheid in het economisch onderwijs?

‘Er moet meer aandacht voor zijn. In het kader van een bachelorproef hebben we eens een attitudemeting laten uitvoeren onder studenten over aspecten als duurzaamheid en milieu. De economiestudenten scoorden daarop laag. De studenten wetenschappen deden het beter. Nochtans zijn het wel die economiestudenten die later managers worden en belangrijke beslissingen nemen. Ze moeten leren rekening houden met de wereld rond hen. Op de UHasselt hebben we wel een leerlijn om daar aandacht aan te besteden.’

Staat iedereen achter uw Music for Life-actie?

‘Er is een beetje kritiek geweest omdat ik het verplicht heb gemaakt. Niet alle studenten willen die inspanning leveren. Maar dat is zeker niet de algemene trend.’