Oud-student Antwerpse Modeacademie meest invloedrijke figuur in modewereld
Foto: twitter/balenciaga
De Georgiër Demna Gvasalia, oud-student van de Antwerpse Modeacademie, is door de toonaangevende modewebsite 'Business of Fashion' verkozen tot 'Person of The Year', een titel die elk jaar gereserveerd wordt voor een persoon die een grote impact heeft op het modelandschap wereldwijd.

Het kan nauwelijks een grote verrassing genoemd worden dat Gvasalia, wiens roots in Georgië liggen, de titel krijgt. 'Het is de verdienste van deze ontwerper dat couture een gevoeligheid voor streetwear heeft ontwikkeld bij zijn label Vetements maar ook bij zijn werk voor Balenciaga. Die invloed sijpelt door naar de hele modewereld, waardoor hij de stem met de meeste impact was in 2016', schrijft Business of Fashion over hem. 

Gvasalia is één van de oprichters van het avant-gardelabel 'Vetements',  dat door de modepers op handen gedragen wordt. De naam van het label geeft aan waar het voor Gvasalia om draait: de kleren staan centraal in een wereld die verder dolgedraaid lijkt door het razende tempo waarin collecties elkaar moeten opvolgen.

'Er is geen relatie meer tussen de creatieve en de commerciële kant van de business', zei Gvasalia in een interview in 2015. Zijn oplossing: twee collecties per jaar, in beperkte oplage. 'Onze creativiteit moet de markt voor zijn en iets aanbieden wat er nog niet is, de markt uitdagen en ervoor zorgen dat de markt het wil', is zijn visie. Het bleek een succes, want de oversized hoodies, bloemenjurken, scheef afgeknipte jeansbroeken en T- shirts met het logo van DHL werden de meest gewilde stukken ter wereld en er werden forse bedragen (denk: 200 euro voor een T-shirt, 1000 euro voor een jeans) voor neergeteld - ondanks hun 'moeilijkere' draagbaarheid. 

Balenciaga

De populariteit van Vetements is ook de gevestigde waarden in de modewereld niet ontgaan en Gvasalia werd dit jaar benoemd tot creatief directeur van het modehuis Balenciaga, waar hij opnieuw lof kreeg voor de manier waarop hij de iconische silhouetten van het huis vertaalde naar zijn eigen streetwearesthetiek, met hele brede schouders als handelsmerk. 

Gvasalia studeerde in 2006 af aan de Antwerpse Modeacademie. Tussen 2009 en 2013 werkte hij voor het invloedrijke label Maison Martin Margiela, waar hij verantwoordelijk was voor de vrouwencollecties. In zijn collecties voor Vetements en Balenciaga zien journalisten vaak invloeden van de esthethiek van Margiela.