‘Europa stelde belang van de industrie boven de luchtkwaliteit’
Europa wist al langer dat dieselwagens te vervuilend waren Foto: BELGA

De EU-landen en de Europese Commissie wisten dat dieselauto’s te veel schadelijke stoffen uitstootten en hebben niet genoeg maatregelen genomen om dat te voorkomen. Dat is de bikkelharde conclusie die de onderzoekscommissie van het Europees Parlement trekt over het dieselschandaal.

Dieselgate begon in de zomer van 2015. Toen kwam aan het licht dat Volkswagen sjoemelsoftware gebruikte, die moest verdoezelen dat wagens te veel vervuilende stoffen uitstootten. Later bleek dat ook andere autofabrikanten niet vrij waren van fraude.

Onderzoekscommissie

Er werd een onderzoekscommissie in het leven geroepen om in naam van het Europees Parlement het schandaal te onderzoeken. Hieruit blijkt een grote verantwoordelijkheid voor zowel de lidstaten als de Europese Commissie.

‘Dieselgate had nooit kunnen plaatsvinden als de lidstaten en de Europese Commissie gewoon hadden gedaan wat ze volgens de wet moeten doen’, zegt Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66), die het rapport schreef, aan NOS. Individuele landen behoedden eigen automerken voor strenge regels, uit vrees voor schade aan de bedrijven.

Vooral Spanje, Frankrijk en Italië lobbyden actief tegen strengere regels. Maar ook de Europese Commissie zelf beschermde de auto-industrie. ‘Er is uitgebreide discussie binnen de Europese Commissie geweest. Er zijn zelfs brieven uitgewisseld tussen de commissaris van Milieu en die van Industrie. Maar uiteindelijk is er heel bewust voor gekozen om niets te doen’, aldus Gerbrandy.

Volgens Kathleen Van Brempt (SP.A), voorzitter van de onderzoekscommissie, is het bestaan van sjoemelsoftware al sinds de jaren ‘90 bekend in de Verenigde Staten. ‘Uiteraard wist de Commissie niet dat zo’n sjoemelsoftware gebruikt werd bij Volkswagen, maar ze wist wel degelijk van het verschil tussen de uitstoot op de weg en in de laboratoriumtesten’, zegt Van Brempt aan VRT.

 

Sancties

Het Europees Parlement kan geen straffen opleggen, in tegenstelling tot de Europese Commissie. Deze is al procedures opgestart tegen zes landen met mogelijk boetes tot gevolg.