Belgisch ‘modern design’ moet slecht jaar Adam goedmaken
Foto: photo news

Het Art & Design Atomium Museum (Adam) in Brussel kreeg dit jaar maar zo’n 26.000 bezoekers op de vloer, een pak minder dan de vooropgestelde 250.000. Een nieuwe tentoonstelling en communicatiecampagne moeten ervoor zorgen dat het museum volgend jaar een pak beter doet.

De tentoonstelling ‘Panorama. A history of Modern Design in Belgium’, over het Belgisch design van het einde van de 19de eeuw tot nu, is het nieuwe hoofdpunt op de programmatie van Adam.

Een nieuwe communicatiecampagne moet eveneens de slechte bezoekcijfers uit 2016 wegwerken. Volgens Bruzz kwamen slechts 25.796 bezoekers over de vloer, een pak minder dan de vooropgestelde 250.000.

Art nouveau, art deco, modernisme, al deze kunstrichtingen hebben in België een lange traditie wat design betreft, maar niet iedereen is zich ervan bewust. Daarom zet het Adam met de expo Panorama vanaf 23 juni 2017 de vele aspecten van het Belgische design in de kijker via objecten, grafisch werk, afbeeldingen en authentieke filmfragmenten.

De nieuwe communicatiecampagne ‘Van prettig weerzien tot verrassende ontdekking’ richt zich op de permanente tentoonstelling Plasticarium door erg herkenbare alledaagse plastic designvoorwerpen uit de collectie te belichten voor het publiek.

Het Adam organiseert in 2017 nog twee andere tijdelijke tentoonstellingen. De retrospectieve ‘Bauhaus #itsalldesign’ biedt een complete kijk op het design van de bauhausbeweging en loopt van 16 maart 2017 tot 11 juni 2017.

De expo ‘The Paper Revolution. Soviet Graphic Design and Constructivism (1920-1930’s)’ richt zich op een van de meest opmerkelijke kunstfenomenen uit de 20ste eeuw, het Sovjet-Russisch grafisch ontwerp, en loopt van 5 juni 2017 tot 8 oktober 2017.