‘Ze bestellen één koffie maar zitten soms uren op de gratis wifi’

Gratis wifi gebruiken, maar amper iets eten of drinken: voor steeds meer horecazaken en fastfoodrestaurants is het dagelijkse kost. Klanten komen binnen, bestellen een drankje maar zitten wel de hele middag gratis op wifi. Toch durven de meeste uitbaters niet te reageren. ‘Klant is koning’, klinkt het.

‘4 op de 10 horecazaken hebben er last van, zo blijkt uit onderzoek bij 468 deelnemende horecazaken’, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

De meeste cafés, restaurants en hotels die hiermee worden geconfronteerd laten die klanten gewoon doen. De klant is en blijft koning. Slechts 7 procent zal hen een paar keer vragen of ze nog iets willen consumeren.

‘Dat is weinig, terwijl er op zich niets mis mee is om klanten er op een klantvriendelijke manier op te wijzen dat een bepaalde tafel niet urenlang in beslag gehouden kan worden. Door de tafel af te ruimen en desnoods een paar keer te vragen of er nog een bestelling kan genoteerd worden, kan de horecabaas of -medewerker duidelijk aangeven dat er nog iets gedronken of gegeten moet worden.’

Ruim 8 op de 10 horecazaken (83 procent) biedt ondertussen gratis wifi aan hun klanten aan. Volgens 68 procent van de horecazaakvoerders moeten ze die extra service anno 2016 echt wel geven. .

‘Een alternatief voor horecazaken die af te rekenen hebben met veel wifi-misbruikers is om een ‘pay per minute’-café te worden. In zulke zaken betalen klanten niet per consumptie maar per tijdstip (minuut, kwartier, halfuur…) dat ze in de zaak doorbrengen. In ons land bestaan er slechts een aantal: La Recré (Brussel) en L’Office (Luik). Zeker voor koffiebars waar veel mensen ook naartoe komen om te werken, kan het volgens NSZ een interessante formule zijn. Voor andere horecazaken, waar men komt om te onthaasten en rustig een glas te drinken, is het dan weer geen aangewezen formule’, aldus nog Christine Mattheeuws.