Fiets in spits kwartier sneller dan auto
Foto: WH

Binnen een straal van twaalf kilometer rond het Antwerpse stadscentrum klopt tijdens de ochtendspits de fiets de wagen met 15 tot 20 minuten.

De conclusies uit het grootschalig mobiliteitsonderzoek TransMob van het expertisecentrum Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) zijn opvallend.

542 pendelaars registreerden gedurende tien dagen hun verplaatsingen in, van en naar Antwerpen. Ze deden dat via een applicatie op hun smartphone. De verzamelde gegevens vormen de basis om op termijn mogelijk tot een éénbetalersysteem te komen voor alle vervoersmiddelen, van openbaar vervoer, parkings tot deelwagens of –fietsen.

Tijdens deze tien dagen waren er 26.300 verplaatsingen. Deelnemers legden samen 327.000 kilometer af. ‘Met 542 pendelaars was dit het grootste multimodale testpanel in een stedelijke omgeving’, zegt Sven Vlassenroot, projectmanager bij VIM.

Uit de berg aan gegevens blijkt dat wie tijdens de ochtendspits in een straal van 12 kilometer naar het stadscentrum moet, best de fiets neemt.

‘Wie van Ekeren of van Lier komt, is met de fiets vlotter in de Antwerpse binnenstad, dan met de wagen’, zegt Vlassenroot. ‘De fietser is 15 tot 20 minuten sneller dan de automobilist. Met de elektrische fiets is de tijdswinst zelfs nog groter. De aanleg van de fietssnelwegen heeft duidelijk een positief effect. Dat zien we ook uit onze gegevens komen.’

Tram, bus en trein zijn dan weer onvoldoende op elkaar afgestemd om pendelaars vlot te laten overstappen. ‘Als je mensen wil verleiden om de wagen meer thuis te laten of aan de rand van de stad te parkeren, moet de stiptheid en de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer verbeteren.’